- Home
- Kolarstwo
- Akcesoria rowerowe
- Bagażniki rowerowe
Bagażniki rowerowe
Cokolwiek chcesz przewozić swoim rowerem, bagażnik zapewnia komfort i bezpieczeństwo podczas transportu. Bagażniki rowerowe są dostępne w bardzo różnych wersjach: oprócz klasycznego bagażnika tylnego możesz skorzystać z tak zwanych bagażników przednich jak lowrider lub bagażników montowanych na sztycę podsiodłową do roweru szosowego i górskiego. Który z tych różnych typów bagażników najlepiej się nadaje, zależy od obszaru zastosowania i konstrukcji danego roweru (rower górski, szosowy, trekkingowy, miejski, dziecięcy itd.). Czytaj więcej
Te pytania pomogą Ci kupić odpowiedni bagażnik na sakwy
Wybór bagażników jest ogromny. Te pytania pomogą Ci znaleźć odpowiedni bagażnik rowerowy ‒ na przykład do roweru szosowego lub górskiego:
- Jaki rozmiar koła (w calach) ma Twój rower?
- Jakie opcje montażu ma Twój rower?
- Jaką wagę musi wytrzymać bagażnik?
- Jeśli jest to tylny bagażnik rowerowy: czy w rowerze jest zamontowane tylne światło?
- Jeśli szukasz przedniego bagażnika rowerowego: czy zamontowane przednie światło nie będzie zasłonięte?
- Czy potrzebujesz klapy sprężynowej do przewożenia mniejszych przedmiotów?
Odpowiedzi na te pytania naprawdę zmniejszą liczbę możliwych bagażników do wyboru.
Przedni czy tylny bagażnik rowerowy?
Aby zdecydować, czy wolisz mieć tylny czy przedni bagażnik rowerowy, musisz dowiedzieć się, kiedy przedni bagażnik rowerowy jest bardziej odpowiedni niż tylny bagażnik rowerowy. Ogólna zasada: pozycja bagażnika na rowerze określa maksymalne obciążenie, a także wpływa na obsługę – a wybór bagażnika może być całkowicie związany ze stabilnością jazdy, tj. bezpieczeństwem.
Standardowe bagażniki na sakwy: tylny bagażnik rowerowy
Standardowym bagażnikiem w wielu modelach rowerów jest tylny bagażnik rowerowy . Zwykle jest on montowany nad często już zamontowanym tylnym błotnikiem i jest idealny do transportu większych przedmiotów. Zwykle może on pomieścić do 25 kg. Można również przymocować sakwy i inne przedmioty do transportu za pomocą linki bungee lub klapy sprężynowej. Specjalne bagażniki systemowe są szczególnie przydatne w rowerach miejskich i trekkingowych: kompatybilne torby lub kosze można bardzo łatwo zatrzasnąć i zdjąć z roweru.
Przed zakupem jednego z nich należy dowiedzieć się, czy rower ma wywiercone niezbędne otwory montażowe (znane również jako oczka). Możesz zapytać o to nasz zespół obsługi klienta lub producenta roweru. Rowery szosowe i przełajowe niemal nigdy nie mają oczek bagażnika, jednak większość rowerów gravelowych już tak.
Przednie bagażniki rowerowe
Klasyczny przedni bagażnik rowerowy pasuje do przedniego koła i działa jak tylny bagażnik rowerowy. Forma ta zapewnia łatwy transport pizzy, dlatego nazywana jest również stojakiem na pizzę. Służy głównie do mniejszych i kompaktowych przewożonych przedmiotów. Jeśli ten „przedni bagażnik” jest zamontowany na kierownicy, należy bardzo uważać na wagę, ponieważ cięższe ładunki mają większy wpływ na prowadzenie roweru. Należy też upewnić się, że bagażnik nie zasłania przedniego światła roweru.
Specjalne przednie bagażniki rowerowe: low-rider.
Jak sama nazwa wskazuje, ten typ bagażnika jest montowany do sztycy podsiodłowej . Jest to samonośny bagażnik , który nie ma innych punktów styku z rowerem. Ze względu na niewielką wagę oraz szybki montaż i demontaż, ten bagażnik jest wysoce zalecany do rowerów szosowych i górskich. Tak więc bagażnik na sztycę podsiodłową jest często bagażnikiem na rowery MTB lub szosowe. Mają one jednak kilka wad: bagażniki na sztycę podsiodłową mogą udźwignąć tylko do 10 kg, zmniejszają możliwości terenowe roweru MTB, a także istnieje ryzyko wychylenia z powodu nierównomiernego rozłożenia ciężaru. I pasuje tylko do aluminium: droga, ale podatna na uszkodzenia sztyca podsiodłowa z włókna węglowego nie pasuje do bagażnika.
Wybór bagażnika: z jakiego materiału?
Bagażniki są dostępne w wersji aluminiowej, stalowej i tytanowej. Stal jest cięższa, lecz pozwala na przewożenie ciężkich ładunków i ma smukły wygląd. Aluminiowe bagażniki rowerowe są lżejsze, lecz nie wytrzymują tak dużych obciążeń. Tytanowe bagażniki oferują idealny stosunek wagi do maksymalnej ładowności, a przy tym wyglądają naprawdę świetnie.