Ponad 800 marek
800 000 aktywnych klientów
30-dniowa gwarancja zwrotu pieniędzy
Filtr

Rower szosowy - połączenie sportowej ambicji i pasji

Rower szosowy łączy w sobie purystyczny trening z pasją pokonywania długich dystansów o własnych siłach. Zawody i pogoń za rekordami są jego częścią, ale możesz też używać roweru szosowego do wycieczek z przyjaciółmi i odkrywania nowych miejsc. Wybór rowerów szosowych jest różnorodny: klasyczne rowery szosowe, rowery aero, rowery do jazdy na czas, rowery szosowe elektryczne, rowery all-road i gravel, rowery przełajowe, rowery torowe, randoneury itp. Dostępne są rowery szosowe z włókna węglowego, aluminiowe i ze stalową ramą, a także specjalne rowery szosowe dla kobiet. Czytaj więcej

Segreguj według Popularności

Niniejszy tekst przedstawia ogólny zarys, który pozwoli dokonać właściwego wyboru roweru szosowego.

Wyposażenie również może się różnić. Możesz na przykład wybrać klasyczny rower szosowy z hamulcami obręczowymi lub nowoczesny rower szosowy z hamulcami tarczowymi. Dostępne są przerzutki mechaniczne i elektryczne z maksymalnie 24 biegami. Opony mają głównie 28 cali, lecz warto rozważyć koła 27,5 cala (650B) oferujące większą mobilność w terenie. Pomyśl też o szerokości opon: 25 do 28 mm w klasycznych rowerach szosowych i do 2,1 cala (54 mm) w rowerach terenowych typu gravel.

Czym wyróżnia się rower szosowy?

W przeciwieństwie do standardowego roweru, rower szosowy jest lekki i ma jedną ważną cechę: kierownicę wyścigową lub opuszczaną. Oferuje wiele pozycji chwytu na górze i na dole kierownicy. Szerokość kierownicy powinna być dostosowana do szerokości ramion rowerzysty. Kierownice te są również wyposażone w połączone dźwignie zmiany biegów i hamulca – Shimano nazywa ten system STI, a elementy sterujące są łatwo dostępne w pozycji sprintu, tj. od dołu.

Kolejną ważną cechą roweru szosowego jest różnica wysokości między górną częścią kierownicy a górną częścią siodełka, która umożliwia aerodynamiczną pozycję jazdy. Ta pozycja siedząca wraz ze stromym kątem rury podsiodłowej jest dodatkowo wspomagana przez długi rozstaw osi. Kąt rury podsiodłowej jest bardziej stromy w damskich rowerach szosowych. Kolejną istotną cechą jest rama – niemal zawsze pozbawiona amortyzacji i zwykle połączona ze sztywnym widelcem.

Opony do rowerów szosowych są zaprojektowane do dużych prędkości. Są cieńsze niż opony MTB i mają mniej bieżnika. Wbudowane przerzutki, dzięki swoim przełożeniom i stopniom, pomagają osiągać wysokie prędkości.

Rower szosowy z karbonową, aluminiową czy stalową ramą?

Rama ma kluczowe znaczenie dla każdego roweru szosowego, wpływając zarówno na wagę, jak i przenoszenie mocy. Najpopularniejsze rowery szosowe są wykonane z włókna węglowego i aluminium. Aluminiowe rowery szosowe są generalnie tańsze, a ich zaletą jest lżejsza, sztywna i wytrzymała rama. Karbonowe rowery szosowe są droższe, ale jeszcze lżejsze niż aluminiowe rowery szosowe. Wytrzymałość ścianek jest zoptymalizowana pod kątem najlepszego stosunku wagi do stabilności i komfortu.

Alternatywnie, niektóre rowery szosowe są wykonane ze stali. Rowery te wyglądają charakterystycznie, wytrzymują długo przy odpowiedniej pielęgnacji, a jazda na nich jest wygodna i żwawa. Są one jednak zazwyczaj cięższe niż aluminiowe i karbonowe rowery szosowe.

Wybór odpowiedniego przełożenia dla roweru szosowego

Przełożenia roweru szosowego mogą być sterowane mechanicznie lub elektronicznie. Tacy dostawcy jak Shimano, SRAM i Campagnolo produkują naprawdę lekkie przerzutki z aluminium i włókna węglowego. Obsługuje się je za pomocą przerzutki na kierownicy zintegrowanej z dźwigniami hamulca.

Przerzutka znajduje się zwykle z tyłu, a kasety mają 11 lub 12 zębatek. Duża liczba kół zębatych pozwala na precyzyjne zmiany przełożeń. Większość rowerów szosowych wyposażona jest w dwa przednie koła łańcuchowe z przednią przerzutką. Rowery all-road, gravelowe i do jazdy na czas często mają pojedynczą obręcz łańcucha o wąskim/szerokim profilu zębów, aby zapobiec spadaniu łańcucha.

Elektroniczne przerzutki działają za pośrednictwem bezprzewodowej transmisji sygnału SRAM w czasie rzeczywistym, dzięki czemu kable są zbędne. Niezależnie od tego, czy jest to Shimano, SRAM czy Campagnolo, elektroniczne przerzutki są naprawdę szybkie, precyzyjne i indywidualnie programowalne.

Jakie hamulce do roweru szosowego – tarczowe czy szczękowe?

Na początku rowery szosowe z hamulcami tarczowymi były wyśmiewane jako nieco fantazyjne – lecz teraz hamulce tarczowe są standardem, ponieważ oferują większą siłę hamowania z lepszą sterowalnością. Zalety mechanicznych i hydraulicznych hamulców tarczowych są szczególnie odczuwalne na mokrej nawierzchni i podczas zjazdów. Ponadto hamulce tarczowe są dopuszczone do oficjalnych zawodów.

Jednak rower szosowy z hamulcami obręczowymi również ma swoje zalety: klasyczny wygląd, niższa cena i łatwa konserwacja.

Który rower szosowy jest dla Ciebie najlepszy?

Ta sekcja pomoże Ci w wyborze roweru szosowego.

Klasyczne rowery szosowe

Klasyczne rowery szosowe są idealne dla rowerzystów szosowych o sportowym zacięciu, na jednodniowe wycieczki bez bagażu i wyścigi. Te lekkie modele mają małe opony (do 28 mm) i wyższą pozycję siodełka.

Rowery all-road i gravelowe

Potrzebujesz szybkiego roweru szosowego do miasta, w celach turystycznych lub do odkrywania nieznanych szlaków? W takim przypadku odpowiedni będzie stosunkowo wytrzymały rower all-road lub gravelowy. Ten typ roweru często posiada punkty mocowania bagażu, dzięki czemu idealnie nadaje się do bikepackingu.

Rowery przełajowe (CX)

Rower przełajowy jest wyczynową wersją roweru szosowego i gravelowego, zaprojektowaną specjalnie do wyścigów przełajowych. Nadaje się do torów przeszkód z piaszczystymi odcinkami, skoczniami, barierami i stromymi podjazdami. W porównaniu do rowerów gravelowych, rowery przełajowe mają mniejsze opony o regulaminowej szerokości 33 mm, lecz dostępne są również rowery przełajowe z oponami 35 i 37 mm

Rowery aero

Do opracowywania ram i komponentów rowerów aero o najniższym oporze wiatru wykorzystywane są tunele aerodynamiczne i symulacje. Obejmuje to koła z włókna węglowego z obręczami o wysokim profilu, zintegrowane wsporniki kierownicy i zakryte hamulce. Przekrój rur na ramie, widelcu i sztycy siodełka odzwierciedla aerodynamiczną konstrukcję. Niemal wszystkie rowery aero są wykonane z włókna węglowego.

Rowery triathlonowe i do jazdy na czas

Te rowery szosowe są specjalnie zaprojektowane do płaskich etapów i są zgodne z przepisami UCI. Przypominają rowery aero, lecz mają bardziej aerodynamiczną ramę z maksymalnym zakryciem wszystkich komponentów technicznych. Pozycję triathlonową pomagają osiągnąć także bardziej stromy kąt siodełka, specjalne siodełko i pozycja montażowa. Specjalne aerodynamiczne uchwyty i dodatki do kierownicy dodatkowo poprawiają „pozycję na płasko”.

Damskie rowery szosowe

Damskie rowery szosowe mają inną geometrię ramy niż ich męskie odpowiedniki. Dobierane są alternatywne części, takie jak siodełka i kierownice zaprojektowane z myślą o ergonomii kobiet. Kobiety mogą również wybrać męski rower szosowy i zmienić siodełko.

Zakup roweru szosowego od BIKE24

Zakup roweru szosowego w sklepie internetowym BIKE24 jest niezwykle prosty. Ważny jest wybór odpowiedniego rozmiaru ramy. Zapoznaj się więc z naszym przewodnikiem, jak określić rozmiar ramy roweru. Dzięki temu, że większość czynności montażowych wykonujemy przed wysyłką, możesz kupić rower szosowy online i złożyć go w domu w ciągu kilku minut.


Czy masz jeszcze jakieś pytania? Możesz w każdej chwili skontaktować się z naszym zespołem obsługi klienta.