- Home
- Kolarstwo
- Rowery elektryczne
- Rowery elektryczne górskie MTB
Rowery elektryczne MTB
Rowery elektryczne, a także ich młodsza, bardziej terenowa odmiana – elektryczne rowery górskie – od zawsze budzą skrajne opinie w społeczności rowerowej. Bardziej otwarci rowerzyści zachwycają się mocnym wspomaganiem, szczególnie na podjazdach. Z kolei doświadczeni rowerzyści górscy i zawodnicy MTB często podchodzą do nich z rezerwą. W poniższych sekcjach dowiesz się, dlaczego e-MTB potrafią wywołać uśmiech nawet u zapalonych miłośników traili i enduro. A także dlaczego dla wielu rowerzystów górskich terenowy rower z silnikiem elektrycznym to świetny sposób na rozpoczęcie nowej przygody. Czytaj więcej
Czekają na Ciebie fascynujące tematy:
- Kluczowe cechy E-MTB
- Kto najlepiej nadaje się na elektryczny rower górski?
- Który rower górski z napędem elektrycznym jest dla mnie odpowiedni?
- Specjalny sprzęt i akcesoria do elektrycznych rowerów górskich
- Kup najlepsze elektryczne rowery górskie w BIKE24
- Plany finansowania i leasingu elektrycznych rowerów górskich
- W jaki sposób nastąpi dostawa mojego E-MTB?
Kluczowe cechy roweru typu E-MTB
W przypadku starszych lub niskobudżetowych modeli często można je od razu rozpoznać po silniku. Jest on umieszczony w specjalnie zaprojektowanej ramie zamontowanej dość wyraźnie w obszarze suportu.
Na szczęście obraz silnika dodanego jak obcy przedmiot w dużej mierze odszedł do przeszłości.
Modele sprzedawane w sklepie internetowym BIKE24 często mają tak dobrą integrację układu napędowego, że prawdopodobnie na pierwszy rzut oka nawet nie zdałbyś sobie sprawy, że to E-MTB.
Ponadto geometria ramy wyróżnia się w porównaniu z rowerami miejskimi i trekkingowymi e-rowerami płytkim kątem skrętu kierownicy i wyraźnie nachyloną górną rurą – zwaną również geometrią pochyłą. Kąt siodełka jest często nieco bardziej stromy niż w rowerach górskich bez silnika. Taka konstrukcja umożliwia optymalne przenoszenie dodatkowej mocy na podłoże, nawet podczas jazdy pod górę.
Innym sposobem weryfikacji, czy jest to rower typu Pedelec do jazdy terenowej, jest sprawdzenie rodzaju zamontowanych opon. Rowery typu E-MTB są często wyposażone w opony z głębokim bieżnikiem, które są zwykle oznaczone specjalną etykietą E-bike na ścianie bocznej. To, czego nie widać, to fakt, że osnowy opon mają dodatkowe wzmocnienie.
Niemal wszystkie rowery elektryczne mają amortyzatory, częściowo ze względu na dodatkową wagę, a częściowo z powodu wyższych prędkości lub generowanych sił. Jednak elektryczne rowery górskie typu hardtail zapewniają dłuższy skok zawieszenia w porównaniu z codziennymi rowerami elektrycznymi, a E-MTB z pełnym zawieszeniem wyposażone są nawet w przednie i tylne zawieszenie, a także amortyzatory.
Ponieważ elektryczny rower górski nie jest wyposażony w bagażnik, producenci często integrują akumulator w dolnej rurze.
Podsumowując, E-MTB zapewnia wszystkie funkcje nowoczesnego roweru górskiego.
Dla kogo najlepiej sprawdzi się elektryczny rower górski?
Podczas rozważania jazdy na rowerze górskim w wiejskich i górzystych regionach, wielu ambitnych rowerzystów często napotykało przeszkody nie do pokonania.
Inną rzeczą jest fakt, iż wiele punktów startowych dla obiecujących szlaków znajduje się w nieprzyjemnych lokalizacjach w dolinach. Jeśli nie ma wyciągu lub transferu, trasa do startu jest bardzo ciężka lub całkowicie zniechęca niektóre osoby do jazdy w terenie.
W przypadku nowoczesnych elektrycznych rowerów górskich problemy te należą już jednak do przeszłości. Elektryczne rowery górskie łączą w sobie wszechstronne właściwości terenowe rowerów górskich z atrakcyjną dodatkową mocą silnika elektrycznego. Dzięki temu rower ten jest szczególnie interesujący dla osób z ambicjami sportowymi i ograniczeniami fizycznymi, a także dla osób dopiero rozpoczynających przygodę ze sportami MTB. Skutecznie rozszerzają zakres aktywności na publiczne leśne szlaki i ścieżki, a także sprawiają, że trasy pod górę, które w innym przypadku wydawałyby się zbyt strome, stają się kuszącym wyzwaniem.
Specjalna gratka: Podjazdy, które kiedyś były trudnym wyzwaniem na wąskich ścieżkach, z rowerem E-MTB zamieniają się w czystą przyjemność. Możesz też doskonalić swoje umiejętności techniczne już od pierwszego dnia. Zdobyłeś górę, lecz nie masz zadyszki ani skurczów nóg – coś jest nie tak. Nie martw się, możemy Cię uspokoić – dopóki masz naładowaną baterię, ta przyjemność stanie się dla Ciebie codziennością.
Podczas zjazdu czeka Cię mnóstwo emocjonującej akcji downhillowej, zwłaszcza z w pełni amortyzowanym rowerem E-MTB. Jednak wybierając poziom trudności lub nachylenie terenu, należy wziąć pod uwagę dodatkową wagę i powoli zapoznawać się ze szczególnie technicznymi szlakami jednokierunkowymi.
E-MTB stawiają przed rowerzystami różne wyzwania związane z prowadzeniem podczas zjazdów. Na dłuższych zjazdach można również spodziewać się większego pompowania ramion, szczególnie w przypadku hardtaili E-MTB. Przed pierwszą właściwą jazdą zalecamy krótką rozgrzewkę z kilkoma suchymi przejazdami. Zapewnia to możliwość zoptymalizowania pozycji jazdy i dostosowania się do mocy silnika roweru, a zwłaszcza drogi hamowania. Ważne jest również, aby zdawać sobie sprawę z działania widelca amortyzowanego i amortyzatora, jeśli jest zamontowany, mając na uwadze następujące aspekty: Czy skok sprężyny zawieszenia działa prawidłowo i amortyzuje uderzenia? Czy występuje efekt odbijającej się piłki, który sprawia, że Twój E-MTB niemal zrzuca Cię na nierównym podłożu?
W zależności od tego, jak radzi sobie Twój rower, możesz zaopatrzyć się w odpowiednie akcesoria do E-MTB, takie jak pompa amortyzatora, aby dostosować konfigurację do optymalnego ustawienia. Jeśli osiągniesz odpowiednie ciśnienie, ale zawieszenie szybko dobija do końca, warto rozważyć zastosowanie wkładki regulującej objętość sprężyny powietrznej. Aby zamontować je w E-MTB, potrzebna jest jednak pewna wiedza i specjalistyczne narzędzia. Zrozumiałe instrukcje są dostępne u producenta widelca lub amortyzatora, a odpowiedni rodzaj tokenów i odpowiednie narzędzia można kupić w BIKE24.
Który rower górski z napędem elektrycznym jest dla mnie odpowiedni?
Rower górski typu Pedelec, e-rower górski, S-pedelec – czy da się ogarnąć te wszystkie nazwy?
Zebraliśmy wszystkie popularne typy górskich rowerów elektrycznych i ich cechy w poniższej tabeli:
E-MTB Pedelec | E-MTB S-pedelec* | E-rower górski* | |
Wspomaganie silnika | podczas pedałowania, warianty ze wspomaganiem i bez wspomagania | podczas pedałowania | bez konieczności pedałowania |
Prędkość wspomagania | do 25 km/h | do 45 km/h | do 45 km/h i więcej |
Wymagane prawo jazdy / tablica rejestracyjna | nie/nie | Klasa M/tak | Klasa M/tak |
Kask na rower elektryczny prawnie wymagany | zalecany | zalecany (kask zgodny z ECE R22-05) | zalecany (kask zgodny z ECE R22-05) |
Minimalny wiek | nie – dostępne są specjalne dziecięce E-MTB | 16 lat + | 16 lat + |
Zatwierdzony do holowania przyczepek rowerowych dla dzieci | tak | nie | nie |
*W chwili obecnej, w BIKE24 dostępne są tylko rowery terenowe (prędkość wspomagana do 25 km/h) sklasyfikowane jako rowery elektryczne MTB.
Ponadto w naszym sklepie internetowym można znaleźć specjalne E-MTB dla kobiet. Elektryczne rowery górskie dla kobiet, w przeciwieństwie do męskich E-MTB i modeli unisex, są często dostępne w szczególnie małych rozmiarach ram. Wiele damskich elektrycznych rowerów górskich oferuje dodatkowo niską wysokość w pionie dzięki trapezowej ramie ze znacznie niższą rurą górną. Stanowi to zaletę dla niższych kobiet przy wsiadaniu i zsiadaniu z roweru nawet w trudnym terenie, a także zmniejsza ryzyko upadku. Jeśli chodzi o wyposażenie, rowery damskie mają zoptymalizowane siodełka i dostosowaną szerokość kierownicy. Zawieszenie hardtaili E-MTB, a w szczególności rowerów z pełnym zawieszeniem dla kobiet, jest fabrycznie dostosowane do niższej masy rowerzystki. Oczywiście o gustach się nie dyskutuje, jednak w porównaniu z analogicznymi modelami z męskiej gamy E-MTB istnieje tendencja do wybierania stylowych kolorów zapewniających oszałamiający wygląd.
Mimo to rowerzystki o wzroście powyżej 160 cm, a także te z wcześniejszym doświadczeniem MTB, mogą równie dobrze zdecydować się na męski elektryczny rower górski lub model unisex.
Koncepcja silnika E-MTB
Mamy dla Ciebie dobrą wiadomość już na samym początku: silnik centralny stał się standardem w niemal wszystkich elektrycznych rowerach górskich – i nie bez powodu. Łączy w sobie łatwą kontrolę nad mocą, dyskretne prowadzenie kabli, rozłożenie masy zbliżone do klasycznych rowerów MTB pomimo dodatkowej wagi oraz niski środek ciężkości, co poprawia stabilność i prowadzenie.
Aby jazda na rowerze elektrycznym była jak najbardziej naturalna, moc z centralnie umieszczonego silnika jest bezpośrednio przekazywana na łańcuch. W tego typu napędzie silnik działa wyłącznie jako wsparcie dla rowerzysty, korzystając z zaawansowanych czujników prędkości, obrotów korby oraz siły nacisku na pedały. W przeciwieństwie do silników umieszczonych w przedniej lub tylnej piaście, system centralny nie powoduje nienaturalnego uczucia ciągnięcia z przodu lub pchania od tyłu, co sprawia, że jazda jest bardziej intuicyjna. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest oszczędność energii, co ma kluczowe znaczenie w rowerach elektrycznych MTB. Ponieważ jazda e-MTB wiąże się z dynamicznymi zmianami terenu – szybkimi przejściami między podjazdami, zjazdami i zakrętami – oprogramowanie silnika zostało zaprojektowane tak, aby zapewniać płynne i inteligentne wspomaganie, nawet przy częstych zmianach nachylenia terenu.
Przyczepność przedniego koła odgrywa kluczową rolę podczas pokonywania zakrętów, dlatego silnik centralny stanowi dodatkową przewagę w ciasnych skrętach. Dzięki jego umiejscowieniu rower zachowuje naturalny balans, a moment obrotowy jest rozkładany równomiernie, co zapobiega niekontrolowanemu poślizgowi przedniego lub tylnego koła. W przeciwieństwie do silników w piaście, które mogą powodować nagłe szarpnięcia i utratę kontroli, napęd centralny pozwala na bardziej przewidywalne i stabilne prowadzenie, szczególnie na technicznych trasach z ostrymi zakrętami.
Czy wiesz, jaka jest różnica między momentem obrotowym, mocą nominalną i mocą szczytową?
W skrócie, moment obrotowy, mierzony w Nm, opisuje siłę, która powoduje przyspieszenie. Jeśli moment obrotowy jest wysoki, nawet ciężki rower E-MTB szybko ruszy z miejsca.
Moc wyrażona w watach informuje natomiast, jak łatwo można utrzymać określoną prędkość. Moc nominalna podawana przez producentów oznacza średnią efektywną moc, jaką silnik elektryczny może dostarczać nieprzerwanie przez 30 minut bez ryzyka przegrzania. W praktyce nowoczesne rowery E-MTB z silnikiem centralnym mogą krótkotrwale generować ponad 800 W, jeśli prędkość obrotowa jest wystarczająco wysoka. Ostateczna moc, jaką dostarcza silnik, zależy więc również od samego rowerzysty. Aby jak najlepiej połączyć moc silnika z własnym wysiłkiem, optymalnym wyborem jest taki bieg, który pozwala na kadencję co najmniej 70 obrotów na minutę lub wyższą. Wysoka kadencja nie tylko poprawia efektywność pracy silnika, ale także przynosi korzyści biomechaniczne i fizjologiczne dla rowerzysty. Twoje kolana również będą Ci za to wdzięczne!
Ze względu na bliskość akumulatora, który obecnie jest estetycznie zintegrowany z dolną rurą ramy, umiejscowienie silnika centralnego w rowerach E-MTB pozwala na ograniczenie liczby przewodów wewnątrz ramy oraz eliminację nieestetycznego prowadzenia kabli na zewnątrz. Dzięki temu konstrukcja roweru jest mniej podatna na awarie i wygląda bardziej schludnie. Mimo coraz większej integracji producenci e-bike’ów stawiają na zrównoważone i przyjazne użytkownikowi systemy napędowe, co oznacza, że rowerzyści mogą samodzielnie wymienić silnik i akumulator. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest możliwość zamocowania buteleczki na wodę na dolnej rurze, czyli tam, gdzie powinna się znajdować.
Strome, ale przyjemnie wymagające podjazdy z nieprzerwanym kontaktem z podłożem oraz dynamiczne zjazdy z hopami i dropami – wszystko to jest możliwe właśnie dzięki koncepcji silnika centralnego. Większość masy silnika i akumulatora jest rozmieszczona na tyle efektywnie, że rozkład ciężaru jest zbliżony do tradycyjnego roweru górskiego. Dzięki temu nie dochodzi do niekontrolowanych wheelie na podjazdach, a rower E-MTB nie przechyla się gwałtownie podczas skoków na zjazdach czy pokonywania ciasnych zakrętów.
Dzięki tak wyraźnym zaletom nic dziwnego, że wszystkie kompletne rowery E-MTB dostępne w BIKE24 są wyposażone w silniki centralne. To rozwiązanie zostało przyjęte przez wielu producentów – popularne marki rowerowe korzystają z silników dostarczanych przez Bosch i Shimano, ale rynek wzbogacają także autorskie rozwiązania, takie jak systemy opracowane przez Specialized czy Giant.
Weź pod uwagę poniższe punkty z naszej listy kontrolnej systemu napędowego, aby porównać je przed zakupem roweru E-MTB:
- Jak dobrze silnik jest zintegrowany z ramą – czy jest zamocowany poprzez specjalną konstrukcję ramy, czy bezpośrednio do roweru? → To obniża całkowitą wagę i zwiększa prześwit w okolicy suportu.
- Liczba dostępnych poziomów wspomagania → Jak dużo dodatkowej mocy potrzebujesz? Jaką masz aktualną kondycję?
- Oprócz maksymalnego zasięgu należy ocenić również zasięg w zależności od trybu wspomagania → Czy potrzebuję stałego poziomu mocy przez całą jazdę? Jak efektywnie silnik przekształca energię w napęd?
- Jaki jest maksymalny moment obrotowy? → Producenci silników często podają jako główny parametr moc nominalną (ciągłą). Jednak to moc przyspieszenia, która w zależności od trybu jazdy jest przekazywana na wał korbowy, dostarcza bardziej miarodajnych i porównywalnych informacji.
- Czy moc jest przekazywana wewnętrznie na wał korbowy za pomocą plastikowych lub metalowych przekładni albo paska? → To ma wpływ na poziom hałasu podczas pracy oraz wibracje silnika.
- Czy silnik jest zamknięty w obudowie magnezowej? → Dodatkowa oszczędność wagi i lepsze wyważenie roweru.
- Czy silnik posiada wewnętrzny wolnobieg? → Funkcja wolnobiegu odłącza silnik od wału korbowego przy prędkości powyżej 25 km/h, co zapewnia bardziej naturalne odczucie jazdy, szczególnie podczas zjazdów.
- Jak system napędowy wpływa na całkowitą długość ramy? → Jeśli zależy Ci na zwinnym prowadzeniu na szlakach, krótsze tylne widełki i niezbyt płaski kąt główki ramy w stosunku do całkowitej wagi mogą być korzystnym rozwiązaniem.
- Zgodnie z jakim standardem silnik jest chroniony przed czynnikami zewnętrznymi? → Entuzjaści jazdy na E-MTB przez cały rok powinni upewnić się, że ochrona silnika ma klasę szczelności co najmniej IP56, co zapewnia odporność na silne strumienie wody.
E-MTB z pełnym zawieszeniem – przednim i tylnym amortyzatorem
iedy w branży rowerowej mówimy o pełnym zawieszeniu, mamy na myśli w pełni amortyzowany rower z ruchomym zawieszeniem z przodu i z tyłu. Z przodu znajduje się amortyzowany widelec, a z tyłu system zawieszenia z amortyzatorem. Taka konstrukcja ma tę zaletę, że koła mogą poruszać się niemal niezależnie od ramy i rowerzysty, dzięki czemu lepiej pochłaniają uderzenia i radzą sobie w trudnym terenie. Inną zaletą jest to, że siły powstające przy napotkaniu przeszkody nie są przekazywane bezpośrednio na rower i rowerzystę w stosunku 1:1. W idealnej sytuacji są one absorbowane, a rower utrzymuje kontakt z podłożem. Ta koncepcja zawieszenia, stosowana od lat w rowerach górskich, sprawdza się również idealnie w e-MTB. Wynika to z wyższej masy wymagającej amortyzacji, spowodowanej dodatkowym ciężarem ramy roweru elektrycznego, silnika, baterii i jednostki sterującej. Ze względu na rozkład masy – większą masę resorowaną – zawieszenie w e-MTB bywa w niektórych przypadkach bardziej efektywne niż w bardzo lekkich rowerach MTB z pełnym zawieszeniem bez silnika. Dzięki tym właściwościom i często bardziej płaskiemu kątowi skrętu, elektryczne rowery górskie z pełnym zawieszeniem – pod warunkiem, że mają odpowiedni skok amortyzacji – zapewniają dobrą przyczepność nawet podczas trudnych przejazdów po szlakach i w trakcie zjazdów. Rowerzysta jest mniej zmęczony i może skupić się na kierowaniu oraz hamowaniu.
I w beczce miodu znajdzie się łyżka dziegciu. Cena elektrycznych rowerów górskich z pełnym zawieszeniem jest zwykle znacznie wyższa niż w przypadku hardtaili e-MTB, a ponadto istnieje większe ryzyko awarii systemu zawieszenia.
Hardtaile E-MTB – lżejsze i bardziej przystępne cenowo
Rower górski typu hardtail, w przeciwieństwie do E-MTB z pełnym zawieszeniem, ma sztywny tylny trójkąt i amortyzowany widelec. Amortyzowany widelec sprawia, że przednia oś jest bardziej ruchoma i absorbuje uderzenia. Mniej skomplikowana konstrukcja obniża cenę początkową i oznacza, że hardtaile E-MTB są czasami lżejsze, nawet przy tych samych materiałach ramy. Czynnik ten ma korzystny wpływ na obsługę i zasięg. Brak tylnego zawieszenia sprawia, że terenowe rowery elektryczne typu hardtail są lepiej przystosowane do codziennego użytku: to zgrabny rower elektryczny do miasta lub na wieś, a w razie potrzeby nadaje się również do umiarkowanego użytkowania w terenie.
Jeśli jednak szukasz wrażeń z jazdy na elektrycznym rowerze górskim w górach ze stromymi zjazdami, skalistymi odcinkami, korzeniami drzew, skokami, spadkami i tak dalej, może to szybko stać się zbyt dużym obciążeniem dla zawieszenia w hardtailu E-MTB, nie wspominając o rowerzyście. Wynika to po pierwsze z ograniczonego zakresu skoku sprężyny (zwykle nie więcej niż około 120 mm), a po drugie z większej masy nieresorowanej. Szybkie pokonywanie przeszkód lub nierówności generuje ogromne siły w rowerze bez zawieszenia, które są przenoszone bezpośrednio z tylnego koła na ramę i rowerzystę. Najgorszym scenariuszem jest niekontrolowane chwianie się E-MTB. W niektórych przypadkach rowerzyści mogą najeść się tyle strachu, że może to całkowicie zniechęcić ich do ponownej jazdy w terenie.
Specjalny sprzęt i akcesoria do elektrycznych rowerów górskich
Części rowerowe do terenowych rowerów elektrycznych
E-MTB klasy podstawowej w BIKE24 to solidny zestaw zaprojektowany do wydajnej jazdy po trudnych szlakach. Jednocześnie oferują one również wiele możliwości modernizacji części rowerowych, z mechanicznymi, elektrycznymi lub prostymi komponentami. Ponieważ elektryczne rowery górskie mają również wszystkie cechy niezmotoryzowanych rowerów górskich, dostępne są także te same opcje tuningu.
Począwszy od hamulców rowerów elektrycznych – w tym przypadku należy wziąć pod uwagę dodatkową wagę. Aby uzyskać większą siłę hamowania i stabilność, zalecamy stosowanie większych tarcz hamulcowych, np. o średnicy 203 mm. A jeśli chcesz jeszcze większego opóźnienia i lepszej sterowności, spróbuj połączyć dużą tarczę z wytrzymałymi 4-tłoczkowymi zaciskami na przednim kole. Niektórzy producenci hamulców oferują również specjalne modele z wyłącznikiem silnika na dźwigni hamulca.
Jeśli waga systemu (rower + rowerzysta + bagaż) bez trudu przekracza 100 kg, a wyższe prędkości da się osiągać szybciej, zwiększa to również wymagania stawiane kołom. Muszą być bardziej stabilne i sztywne, lecz nadal trwałe. Lecz jeśli teraz wyobrażasz sobie ciężki zestaw kołowy z wieloma grubymi szprychami i masywnymi obręczami, będziesz zaskoczony danymi dotyczącymi osiągów nowoczesnych kół E-MTB. Koła te są tak solidne, a jednocześnie tak lekkie w porównaniu z podobnymi wariantami rowerów górskich, że są również nazywane modelami hybrydowymi.
Jeśli chodzi o zawieszenie, innymi słowy widelce i amortyzatory, zalecamy w pierwszej kolejności zapoznać się z dostępnymi konfiguracjami. W przypadku sprężyn hydraulicznych oznacza to sprawdzenie ciśnienia powietrza za pomocą pompy amortyzatora i skorygowanie go w razie potrzeby. Większość producentów produkuje zoptymalizowane tabele ciśnień specjalnie dla E-MTB. Jeśli po wykonaniu tej czynności prowadzenie roweru jest słabe, a zawieszenie wydaje się zbyt twarde, przydatne może być coś, co nazywa się sprężyną powietrzną. W przypadku mniej popularnych widelców i amortyzatorów ze sprężynami stalowymi warto wypróbować twardsze sprężyny.
Jeśli wolisz ogólnie sztywniejszy widelec lub amortyzator z większą liczbą ustawień, powinieneś wybrać amortyzatory i widelce amortyzowane specjalnie zaprojektowane do elektrycznych rowerów górskich.
Kolejnym ważnym tematem dla każdego rodzaju roweru elektrycznego jest wybór opon rowerowych. Ze względu na większą wagę i szybsze przyspieszenie są one narażone na szybsze zużycie. Co więcej, montując opony składane, można szybko i niedrogo zmniejszyć masę roweru o kilka gramów w porównaniu z oponami montowanymi fabrycznie. Opony, które można kupić na rynku części rowerowych, mają dodatkowe specyfikacje modeli, takie jak E-25, E-50, E-MTB, EMC lub E-Ready. W przypadku roweru typu E-MTB lub roweru typu S-pedelec o prędkości maksymalnej do 45 km/h upewnij się, że kupiłeś opony z etykietą testową ECE-R75. Zapewni to bezpieczną jazdę.
Ogólnie rzecz biorąc, opony typu knobby do elektrycznych rowerów górskich, które i tak są często wzmacniane, mają zwykle mocniejszą osnowę, trwalsze ściany boczne i lepszą ochronę przed przebiciem na bieżniku.
A co ze zmniejszeniem zakresu przełożeń i wagi części przekładni poprzez zamontowanie nowego systemu przełożeń – czy da się to zrobić również w przypadku E-MTB? Tak, jest to możliwe, ponieważ większość elektrycznych rowerów górskich jest wyposażona w standardowy system przerzutek. Jednak niektórzy producenci oferują również specjalistyczne komponenty przekładni zaprojektowane specjalnie dla rowerów typu E-MTB, w tym kasety z mniejszą liczbą biegów, bardziej stabilny system przełożeń i dźwignie zmiany biegów z tylko jedną zmianą biegu na kliknięcie. Ma to na celu wyeliminowanie uszkodzeń łańcucha spowodowanych zwiększonym obciążeniem przekładni podczas jazdy pod górę w wyniku dodatkowej mocy silnika. Wskazówki od redaktorów: Najlepszym sposobem na odciążenie siebie i układu napędowego E-MTB jest wykorzystanie pełnego zakresu przełożeń i osiągnięcie częstotliwości pedałowania na poziomie 70 obr./min i więcej.
Podobnie jak w przypadku zwykłego roweru, pedały są kolejnym skutecznym sposobem na zmniejszenie masy zmotoryzowanego roweru terenowego. Dla różnych mocowań wału korbowego dostępne są zmodernizowane ramiona korby wykonane z kutego drążonego aluminium lub jeszcze lżejszego włókna węglowego. Stosunkowo łatwo jest wymienić je samodzielnie w swoim E-MTB. Aby mieć pewność, że wszystko pasuje, należy sprawdzić standard korby silnika. Można również dostosować konfigurację tarczy w elektrycznym rowerze górskim za pomocą zwykłej 4-ramiennej tarczy 104 mm.
Na koniec powiemy kilka słów o częściach rowerowych w kokpicie i siodełku. Podobnie jak w przypadku roweru górskiego bez napędu, najlepszym sposobem na uzyskanie korzyści w zakresie dostrajania masy jest zastosowanie części z włókna węglowego lub frezowanego aluminium.
Dzięki kierownicy i sztycy podsiodłowej wykonanym z włókna węglowego, lekkiemu siodełku z zaciskiem i aluminiowemu przedniemu zawieszeniu można szybko zaoszczędzić sporo masy. Twój rower z pewnością wyróżni się z tłumu dzięki niestandardowym częściom. Wybierając lekkie komponenty, należy sprawdzić, czy posiadają one certyfikat wagi producenta i czy są dopuszczone do użytku w rowerach elektrycznych.
UWAGA: Rowery górskie z napędem elektrycznym, które wymagają licencji, przestają być dopuszczone do ruchu drogowego w przypadku wymiany części, takich jak hamulce, elementy zawieszenia, opony lub nawet rama, na części nieautoryzowane. W razie jakichkolwiek pytań zalecamy kontakt z producentem konkretnego modelu E-MTB.
Wszystko, co musisz wiedzieć o systemach napędowych E-MTB
Istnieją również sposoby na dostosowanie systemu napędowego e-bike’a, aby poprawić jego fabryczne ustawienia. Dla zasięgu w okolicach 40 km, gdzie wspomaganie pedałowania jest używane regularnie w codziennych warunkach, wielu rowerzystów E-MTB może uznać zapasową baterię, znaną również jako range extender, za najciekawsze rozwiązanie. W sklepie BIKE24 znajdziesz szeroki wybór akumulatorów, które są idealnie dopasowane do sprzedawanych przez nas rowerów elektrycznych oraz ich systemów napędowych.
Wiele dostępnych obecnie zamiennych lub dodatkowych akumulatorów jest kompatybilnych ze starszymi modelami i oferuje wyższą gęstość energetyczną, mimo że ich konstrukcja fizyczna pozostaje niezmieniona. Dodatkowy akumulator, który zastępuje główny, zwiększa wagę roweru i zajmuje sporo miejsca w plecaku. Z tego powodu producenci rowerów E-MTB opracowali alternatywne sposoby transportu. Jednym z nich jest kompaktowy i lekki range extender, który kształtem przypomina butelkę na napój. Oczywiście, taka konstrukcja wymaga kompromisu w zakresie pojemności akumulatora. Aby podwoić zasięg, a najlepiej zwiększyć go jeszcze bardziej, potrzebny jest rower elektryczny z obsługą podwójnej baterii. Takie modele E-MTB zazwyczaj mają uchwyt na drugi akumulator oraz zintegrowaną baterię w ramie, która jest podłączona do systemu za pomocą gniazda ładowania. W większości przypadków system napędowy e-bike’a korzysta w pierwszej kolejności z dodatkowego akumulatora. Wyświetlany zasięg na ekranie lub na samym akumulatorze bazuje na pojemności dodatkowej baterii, a nie na ich łącznej wartości. Od czego jeszcze zależy zasięg?
- poziom wspomagania silnika i określona moc szczytowa
- rodzaj terenu
- masa rowerzysty i systemu
- prędkość i przełożenie do 25 km/h
- temperatura otoczenia
- liczba zatrzymań i ponownych startów
- siła pedałowania rowerzysty
Jeśli już przed zakupem wiesz, że planujesz dłuższe wyprawy lub kilkudniową jazdę bez dostępu do prądu, warto zamówić odpowiedni akumulator razem z rowerem. Dla osób często jeżdżących oraz gospodarstw domowych z kilkoma rowerami MTB wyposażonymi w ten sam system napędowy zaleca się również zakup szybkiej ładowarki.
Podobnie jak we wszystkich nowoczesnych systemach elektronicznych, interfejs użytkownika i informacje odgrywają kluczową rolę w rowerach E-MTB. Interakcja często odbywa się za pośrednictwem wyświetlacza komputera pokładowego (lub centralnej jednostki sterującej) w połączeniu z kontrolerem poziomu wspomagania. Podstawowe wyświetlacze dostarczają jedynie informacji o trybie jazdy, prędkości, pozostałej pojemności akumulatora i zasięgu. Bardziej zaawansowane komputery pokładowe w rowerach elektrycznych to prawdziwe cyfrowe centra sterowania. Oprócz szerokich możliwości łączności z sensorami sportowymi nowoczesne e-bike’i oferują także specjalne sterowanie aplikacją, dzięki czemu można zarządzać systemem napędowym za pomocą smartfona oraz korzystać z nawigacji jak w samochodzie. Funkcja sterowania silnikiem może obejmować wybór poziomu wspomagania, regulację mocy szczytowej, czułość przyspieszenia oraz tryb shuttle mode. Ponadto, w przypadku problemów, można uruchomić program diagnostyczny, który przy użyciu połączenia internetowego umożliwia aktualizację oprogramowania silnika i aplikacji, otrzymywanie powiadomień push podczas jazdy oraz udostępnianie statusu na żywo w mediach społecznościowych.
Najlepsze akcesoria do elektrycznych rowerów górskich
Wszystkie dyscypliny rowerowe mają swoje specyficzne akcesoria, od ściśle dopasowanej odzieży wyścigowej dla kolarzy szosowych po solidne buty do pedałów step-in dla rowerzystów górskich.
Nie jest więc zaskoczeniem, że można kupić specjalistyczne akcesoria do elektrycznych rowerów górskich. Zacznijmy od najważniejszych rzeczy: ochrony rowerzysty. Wyższe prędkości i dłuższe drogi hamowania oznaczają również, że głowa i ciało mogą być narażone na większe siły uderzenia w razie upadku. Specjalne kaski do jazdy na rowerze górskim z napędem elektrycznym mają zwykle konstrukcję skorupy, która przylega niżej do głowy i jest wzmocniona. W Wielkiej Brytanii podczas jazdy elektrycznym rowerem górskim ze wspomaganiem silnika z prędkością do 45 km/h wymagany jest kask.
Uważamy również, że specjalne plecaki na szlaki E-MTB to świetny pomysł. Oprócz zwykłych przegródek na bukłak na wodę, zapewniają one również dodatkowe wewnętrzne kieszenie do ochrony i transportu drugiej baterii (inaczej przedłużacza zasięgu) i wyświetlacza. Przy podstawowych cenach zaczynających się od około 2000 euro, nasza lista praktycznych zestawów obejmuje również blokadę odpowiednią do wysokiej wartości E-MTB. Wielu znanych producentów produkuje teraz warianty, które hałasują, aby odstraszyć złodziei.
Nie tylko złodzieje lubią poruszać się w ciemności; wielu fanów E-MTB uwielbia ekscytujące nocne przejażdżki. Nie ma więc lepszego pomysłu niż wyposażenie swojego E-MTB w oświetlenie trasy. Wspaniałą rzeczą jest to, że można podłączyć przednie światło, a także tylne światło do użytku w ruchu ulicznym do pokładowej elektryki, aby uczynić je stałym elementem zasilanym przez silnik E-MTB. Ponadto dostępne światła do rowerów elektrycznych świecą jasno i są dopuszczone do użytku drogowego. Nie potrzebujesz ciężkiego dynamo w piaście ani kłopotliwego ładowania przypinanych lampek. Lampy można podłączyć do niektórych silników za pomocą portu 6 lub 12 V, jednak w innych przypadkach silnik musi zostać otwarty i aktywowany na poziomie oprogramowania przez mechatronika rowerowego. Jeśli masz pytania dotyczące najbardziej odpowiedniego oświetlenia do swojego E-MTB, nasz przyjazny zespół obsługi klienta BIKE24 z chęcią Ci pomoże.
Lista potencjalnych akcesoriów jest długa. W sklepie BIKE24 można znaleźć wszystkie odpowiednie części i wyposażenie do rowerów E-MTB, korzystając z funkcji wyszukiwania lub szukając w kategorii części E-BIKE. W poszczególnych kategoriach można łatwo filtrować określone akcesoria do rowerów elektrycznych.
Mamy jeszcze jedną tajną wskazówkę dla właścicieli E-MTB z silnikiem montowanym centralnie: jeśli zabierasz swój rower w absolutnie każdą pogodę i w każdy teren i poddajesz go dużym obciążeniom, zdecydowanie potrzebujesz czegoś, co ochroni Twój silnik. Odpowiednią płytę ślizgową dla wielu silników możesz dobrać poprzez kontakt z producentem. Możesz również rozważyć neoprenową osłonę silnika, aby chronić go przed wodą i brudem.
Kup najlepsze elektryczne rowery górskie w BIKE24
W naszym sklepie internetowym zawsze oferujemy najlepsze nowe produkty E-MTB najlepszych marek, takich jak Cube, Specialized, Cannondale, Focus, Scott, Giant i Santa Cruz.
Nasze hardtaile i E-MTB z pełnym zawieszeniem są wyposażone w silniki montowane centralnie i znajdziesz odpowiedni rower do każdej dyscypliny, np. jazdy po szlakach lub enduro.
Aby upewnić się, że znajdziesz odpowiedni model do swoich potrzeb, w BIKE24 podsumowaliśmy kluczowe cechy dotyczące ramy i wyposażenia:
Rowery dla początkujących
- zazwyczaj E-MTB z nieresorowaną aluminiową ramą, resorowanymi widelcami i solidnymi komponentami
- wszechstronny z dużą ilością zabawy na szlakach dla początkujących dzięki silnikom wspomagania pedałowania, których moc znamionowa (moc nominalna) często wynosi 250 W
- kategoria cenowa zaczynająca się od około 2000 EUR
- dość dobry zasięg wspomagania dzięki akumulatorom o pojemności ok. 500 Wh i sporo przestrzeni na ulepszenia w produktach klasy średniej i klasy premium → przedłużacz zasięgu 500 Wh i sporo przestrzeni na ulepszenia w produktach klasy średniej i klasy premium → przedłużacz zasięgu
- rama i akcesoria są zwykle ciężkie i szczególnie solidne, zakres przełożeń może być czasami ograniczony ze słabą gradacją, zawieszenie często tylko z przodu ze skokiem sprężyny około 120 mm → duży potencjał do tuningu
Elektryczne rowery górskie ze średniej półki cenowej
- Średnie ceny E-MTB w BIKE24 zaczynają się od około 3500 euro
- za te pieniądze dostajesz prawdziwą ofertę na szlaki, enduro, a nawet zjazdy
- większość rowerów została zaprojektowana jako koncepcja ramy z pełnym zawieszeniem
- wiele ram jest wykonanych z aluminium, lecz występuje także kilka wykonanych z tego wysokiej klasy lekkiego materiału, karbonu
- 1x12-biegowe układy napędowe we wszystkich modelach z szerokim zakresem i głębszym zawieszeniem z dłuższym skokiem sprężyny w zależności od zastosowania
- Silniki o mocy od 250 do 450 W zapewniają dużą moc w każdej sytuacji dzięki niskiej masie całkowitej.
Rowery górskie premium z silnikiem elektrycznym
- E-MTB klasy premium są zdominowane przez lekkie ramy z włókna węglowego
- tylko rowery z pełnym zawieszeniem dla maksymalnego komfortu
- wysokiej jakości, zoptymalizowane pod kątem masy komponenty mechaniczne, a nawet elektryczne
- w modelach z najwyższej półki kosztujących ponad 10 000 euro karbon znajdziesz również w kołach i osprzęcie
- lekki, wydajne widelce i amortyzatory sprężynowe
- dzięki niskiej masie całkowitej można czasem uzyskać mniejsze akumulatory, które nadal będą zarządzać wyższym zasięgiem i mocą wspomagania (od 250 do przyzwoitych 450 watów)
- lub akumulatory o większej pojemności, dzięki czemu możesz jeszcze dłużej cieszyć się swoim elektrycznym rowerem górskim
- najlżejsze elektryczne rowery górskie z pełnym zawieszeniem w tej kategorii ważą mniej niż 20 kg.
Czy wybrałeś już konkretny model i jesteś gotowy do złożenia zamówienia? Świetnie, a zatem kolejnym krokiem jest wybór odpowiedniego rozmiaru ramy.
Możesz skorzystać z naszego przewodnika po rozmiarach ram, aby dowiedzieć się, jakiego rozmiaru potrzebujesz również do elektrycznych rowerów górskich. Link znajduje się na stronie produktu rowerowego, pod sekcją cenową.
Podczas procesu składania zamówienia oferujemy również możliwość kontaktu z jednym z naszych wykwalifikowanych inżynierów serwisu. Wszystko, co musisz zrobić, to zaznaczyć przy zakupie pole „Tak, chcę skorzystać z bezpłatnej usługi doradztwa”.
Jeśli potrzebujesz wsparcia przed złożeniem zamówienia, skontaktuj się z naszym zespołem obsługi klienta BIKE24.
Plany finansowania i leasingu elektrycznych rowerów górskich
Czy jesteś pod wrażeniem wartości dodanej, jaką oferuje E-MTB jako indywidualny środek lokomocji sportowej, lecz Twój budżet nie pozwala Ci na jego zakup? Nie ma problemu, możesz łatwo zdobyć swój wymarzony rower, korzystając z planu finansowego z przystępnymi płatnościami.
Mieszkasz w Niemczech? Jeśli tak, możesz ubiegać się o 0% finansowania (w okresie od 6 do 12 miesięcy) dla swojego E-MTB. Obok opisu produktu można znaleźć nasz przykładowy plan finansowy i wszystkie informacje potrzebne do jego skonfigurowania. W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu z naszym zespołem serwisowym BIKE24.
Górski rower elektryczny to idealny sposób na odnalezienie spokoju i ciszy z dala od codziennego stresu związanego z pracą, a także idealny do jazdy na rowerze do pracy przez cały rok. Czy nie byłoby wspaniale, gdyby Twój pracodawca udzielił Ci wsparcia przy takim zrównoważonym zakupie? Wiele firm już to robi w formie programu leasingu rowerów do pracy. Być może u Ciebie też tak jest; zawsze warto to sprawdzić w dziale HR.
BIKE24 współpracuje z JOBRAD GmbH. Jeśli Twój pracodawca przystąpił do tego programu, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś wziął rower w leasing.
Jak zostanie dostarczony mój E-MTB?
Rowery górskie ze wspomaganiem silnika to coś naprawdę wyjątkowego pod względem technologii i ceny. Z tego powodu stawiają one przed naszym zespołem warsztatowym określone wymagania w zakresie montażu wstępnego. Oprócz typowych punktów, takich jak przerzutki i hamulce, nasi certyfikowani inżynierowie mechatronicy rowerów elektrycznych testują również działanie elektrycznego układu napędowego i przeprowadzają aktualizację oprogramowania. Gdy rower jest w pełni zmontowany, E-MTB wyrusza na jazdę próbną po centrum logistycznym.
Po skonfigurowaniu elektryczny rower górski trafia do specjalnego kartonu wysyłkowego ze zdemontowanymi pedałami i skręconą kierownicą, podobnie jak wszystkie inne kompletne rowery dostarczane przez BIKE24. Bateria jest wstępnie naładowana i pozostaje na rowerze, co jest wygodne ze względu na przechowywanie.
Tak dobre przygotowanie sprzętu sprawia, że mamy pewność, iż Twój wymarzony E-MTB zostanie przekazany naszemu spedytorowi tak szybko, jak to możliwe, po odpowiednim zapakowaniu go przez nasz zespół logistyczny. Aby upewnić się, że Twoja nowa wymarzona maszyna dotrze do Twoich drzwi w odpowiednim czasie, nasz spedytor skontaktuje się z Tobą przed dostawą w celu ustalenia terminu dostawy.