- Home
- Kolarstwo
- Części rowerowe
- Napęd rowerowy
- Łańcuchy rowerowe
Łańcuch rowerowy – Najważniejsze ogniwo w układzie napędowym
Zainteresowani rowerzyści i potencjalni kupujący rowery zwykle koncentrują się na ramie, widelcu lub zamontowanych kołach. Jeden komponent rowerowy jest często niesłusznie zapominany: łańcuch rowerowy. Łańcuchy rowerowe zapewniają niezawodne przenoszenie mocy z korby na tylne koło od ponad 130 lat. Również dzisiaj są tylko częściowo zastępowalne i pozostają niezbędnym standardem w najnowocześniejszych przerzutkach rowerów szosowych i MTB. Czytaj więcej
Łańcuchy rowerowe: Przegląd
- Rozwój łańcucha rowerowego
- Jak wyglądają współczesne łańcuchy rowerowe?
- Łączenie sworzni i ogniw głównych
- Jakiego rodzaju łańcucha rowerowego potrzebuję? Rower szosowy czy MTB – czy ma to znaczenie w przypadku łańcuchów?
- Właściwa długość – ile ogniw potrzebuję?
- Jak czyścić i smarować łańcuch rowerowy
- Wymiana łańcucha rowerowego bez zaczepu
Rozwój łańcucha rowerowego
Prawdziwą erą postępu w zakresie rozwoju rowerów był wiek XIX. Wraz z rewolucją przemysłową rowery stawały się coraz bardziej przystępnym cenowo środkiem indywidualnego transportu.
Początkowo powszechnie używane były bicykle, które nie wykorzystywały łańcucha do przenoszenia napędu – pedały przekazywały moc bezpośrednio na przednie koło. Podobnie jak wysokość i brak hamulców, zwiększało to ryzyko wypadku i oznaczało, że jazda na rowerze była dość niebezpieczna.
Wszystko to zmieniło się wraz z opracowaniem tzw. „bezpiecznego roweru”. Był to pierwszy rower z dwoma kołami tego samego rozmiaru, przednim widelcem odchylanym do tyłu i siodełkiem umieszczonym daleko za wałem korbowym. Oznaczało to jednak również, że potrzebny był nowy sposób przenoszenia mocy dla tego rodzaju roweru, co oznaczało, że pojawienie bezpiecznego roweru oznaczało również narodziny napędu łańcuchowego. Moc wytwarzana przez rowerzystę była przenoszona przez pierścień łańcucha, zębatkę i łańcuch opracowany specjalnie do użytku w rowerach, tak jak dzieje się to dziś. Rower opracowany w latach siedemdziesiątych XIX wieku był zatem prototypem rowerów, na których jeździmy dzisiaj.
Początkowo moc wytwarzana przez rowerzystę nie była przenoszona tak skutecznie ze względu na duże tarcie. Pomysłowi wynalazcy, tacy jak szwajcarsko-brytyjski inżynier Hans Renold, zaczęli przyglądać się problemowi i zidentyfikowali łańcuch rowerowy jako główny obszar wymagający poprawy. W 1880 r. złożył wniosek patentowy na opracowany przez siebie łańcuch rolkowy, przez co może być uznawany za wynalazcę współczesnego łańcucha rowerowego. Kolejne innowacje pojawiły się w XX wieku wraz ze specjalnymi łańcuchami zębatymi do systemów przerzutek, których podstawową zasadę nadal stosujemy. W tym kontekście chcielibyśmy przedstawić nieco więcej szczegółów na temat wyglądu nowoczesnych łańcuchów rowerowych. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej.
Jak wyglądają nowoczesne łańcuchy rowerowe?
Każdy łańcuch składa się z wielu metalowych ogniw. To samo dotyczy łańcuchów stosowanych w rowerach, które już na początku składały się z ponad 100 ogniw. Jeśli zagłębimy się w szczegóły, faktycznie istnieją znaczne różnice między wcześniejszymi łańcuchami, a tymi używanymi obecnie. Nowoczesne łańcuchy muszą być stabilne i przenosić moc przy minimalnej utracie tarcia.
Łańcuch rowerowy składa się z par ogniw połączonych w tej samej płaszczyźnie. Ogniwa te składają się z:
- Ruchomych płytek zewnętrznych
- Płytek wewnętrznych z tulejami
- Nitów utrzymujących je na miejscu
- Ruchomych rolek osadzonych na nitach
Stąd nazwa: łańcuchy rolkowe. Jeśli chodzi o materiał, wszystkie 114 lub 116 ogniw współczesnych łańcuchów rowerowych jest wykonanych wyłącznie ze stali.
Zalecamy stosowanie przynajmniej łańcucha z niklowanymi i chromowanymi płytkami zewnętrznymi, aby wyeliminować rdzewienie. Jeszcze lepszą opcją będzie łańcuch w całości pokryty niklem i chromem.
Niezależnie od tego, jak dobrze pokryte są ogniwa łańcucha 114, bez odpowiedniego smarowania nie można zagwarantować długotrwałej ochrony przed korozją. Z tego powodu na łańcuch rowerowy należy zawsze nakładać odpowiednią ilość oleju, suchego smaru lub wosku. Więcej informacji znajdziesz w artykule poświęconym pielęgnacji łańcucha rowerowego.
Łączenie pinów i linków głównych
Do łączenia końców łańcucha od dawna używa się specjalnego narzędzia i sworznia łączącego. Jest to niedroga opcja, lecz może być również podatna na awarie. Jeśli chcesz kupić sztycę łączącą, musisz wiedzieć, czy Twój rower ma kasetę 9-, 10-, 11- czy 12-biegową. Od tego zależy długość ogona nitu. Pin może być użyty tylko raz,
w przeciwieństwie do linków głównych, które mogą być stosowane wielokrotnie. Linki główne lub przeguby rowerowe mają różne nazwy w zależności od tego, kto je wyprodukował. Shimano na spinkę łańcucha używa nazwy „Quick Link”, podczas gdy SRAM – „PowerLink”, KMC – „MissingLink”, a Wippermann –po prostu „Link”.
Co więcej,, odpowiednie ogniwa można bez problemu ponownie wykorzystać w łańcuchu, który został zbytnio skrócony, wraz z innym ogniwem głównym.
Czytaj dalej, aby poznać różnice pomiędzy łańcuchami rowerowymi i dowiedzieć się, jak rozpoznać rodzaj łańcucha w rowerze.
Jakiego rodzaju łańcucha rowerowego potrzebuję?
W sklepie BIKE24 znajdziesz całą gamę łańcuchów rowerowych. Jeśli szukasz konkretnego łańcucha do swojego roweru, czasami może być trudno znaleźć ten właściwy. Możesz zacząć się zastanawiać: Jakiego rodzaju łańcucha potrzebuję do mojego roweru MTB? Co oznacza określenie „9-rzędowy”?
Nie martw się – jesteśmy tutaj po to, aby Ci pomóc i powiedzieć, na co zwracać uwagę przy zakupie łańcucha rowerowego!
Zacznijmy od dobrych wiadomości: podziałka jest taka sama we wszystkich łańcuchach, z 1/2 cala między dwoma nitami. Różnice polegają na wewnętrznej szerokości między płytkami wewnętrznymi i zewnętrznej szerokości nitów (znanej również jako długość sworznia), mierzonej na płytkach zewnętrznych.
Niektóre łańcuchy 1-rzędowe do przekładni piastowych, piast do przekładni typu coaster, BMX i rowerów torowych są szersze wewnątrz o 1/8" i grubsze pod względem materiału, podobnie jak pierścień łańcucha i zębatka. Jeśli rower ma przerzutki w piaście lub jest odpowiednim rodzajem roweru jednobiegowego, wpłynie to korzystnie na jego trwałość. Dostępne są również łańcuchy rowerowe 3/32" do przerzutek w piaście, rowerów elektrycznych i BMX. Przed zakupem łańcucha do mechanizmu przerzutki w piaście lub napędu jednobiegowego warto zatem zapoznać się z grubością zębatki i pierścienia łańcucha. Podczas gdy łańcuch 1/8" będzie pasował na zębatki 3/32", będzie zbyt dużo miejsca na zębach w poprzek. Łańcuch o szerokości 3/32" nie będzie jednak pasował do pierścieni i zębatek 1/8".
Łańcuchy 3/32" mają takie same wymiary jak łańcuchy 6/7/8-rzędowe i odwrotnie. Łańcuchy zębate często mają fazowane płytki zewnętrzne dla lepszej wydajności zmiany biegów. Co więcej, łańcuchy do rowerów elektrycznych i dozwolone części rowerowe są wzmocnione, aby potrafiły wytrzymać dodatkową moc wywieraną na nie przez silnik przez długi czas.
Alternatywą dla łańcucha w rowerze jednobiegowym z prostą linią łańcucha może być gumowy pasek. Napędy paskowe są ogólnie droższe, lecz są też trwalsze i działają płynniej.
W przypadku rowerów z 9 i więcej biegami, szerokość wewnętrzna pozostaje na poziomie 11/128", natomiast szerokość zewnętrzna zmniejsza się wraz ze wzrostem liczby biegów. Jest to konieczne, ponieważ cieńszy, bardziej elastyczny łańcuch rowerowy jest wymagany zwłaszcza w przypadku większej liczby trybów na tylnej kasecie. Poniższa tabela przedstawia zmianę szerokości wraz ze wzrostem liczby przełożeń.
Liczba przełożeń | Wymiary zewnętrzne | Rozmiar |
Łańcuch 9-rzędowy | 6,7 mm (SRAM PC-951) | 1/2" x 11/128" |
Łańcuch 10-rzędowy | 5,9 mm (Connex 10SG) | 1/2" x 11/128" |
Łańcuch 11-rzędowy | 5.65 mm (KMC X11SL) | 1/2" x 11/128" |
Łańcuch 12-rzędowy | 5,15 mm (Campagnolo Record 12s) | 1/2" x 11/128" |
Jak widać, łańcucha 11-rzędowego nie można odróżnić od łańcucha 12-rzędowego na podstawie samych informacji o rozmiarze dostarczonych przez producenta. W związku z tym przed dokonaniem zakupu należy sprawdzić, ile biegów ma dany rower.
W razie wątpliwości zalecamy zwrócenie się do ekspertów BIKE24 o sprawdzenie szerokości za pomocą suwmiarki z noniuszem.
Rower szosowy czy MTB – czy ma to znaczenie w przypadku łańcuchów?
Z naszego doświadczenia wynika, że jeśli posiadasz rower 9- lub 10-biegowy, możesz zastosować ten sam model łańcucha w rowerze szosowym lub górskim, pod warunkiem, że jego długość jest odpowiednia.
Łańcuchy do rowerów szosowych są zwykle lżejsze niż łańcuchy MTB ze względu na zastosowane drążone śruby i obrabiane płytki, lecz są również bardziej podatne na zabrudzenia, co z kolei przyspiesza ich zużycie.
Jeśli rower ma 11 lub więcej biegów, a zwłaszcza gdy mowa o rowerach z 12-biegowymi przerzutkami, istnieje mniejsza tolerancja, jeśli chodzi o utrzymanie płynnej zmiany biegów, ponieważ odległości między zębatkami stają się mniejsze.
Z tego powodu łańcuch do rowerów szosowych lub górskich zalecany przez producenta powinien być używany w rowerach z aktualnymi przełożeniami do rowerów szosowych lub górskich. Liderzy branży, tacy jak Shimano, SRAM i Campagnolo, zalecają stosowanie określonych kombinacji kaset, łańcuchów i pierścieni łańcuchowych w celu uzyskania płynnej zmiany przełożeń i optymalnego transferu energii.
Łańcuchy dostępne w ofercie BIKE24 są zasadniczo wyróżnione jako przeznaczone specjalnie do rowerów szosowych lub MTB.
Większość oferowanych łańcuchów ma srebrne wykończenie dzięki zewnętrznemu chromowaniu, lecz mamy również bardziej wyszukane projekty, takie jak czarne łańcuchy z czerwonymi nitami czy złote łańcuchy z powłoką z azotku tytanu. Jeśli odpowiednio o nie zadbasz, Twój układ napędowy z pewnością przyciągnie wzrok dzięki takim łańcuchom.
Właściwa długość – ile ogniw potrzebuję?
Whether you need to order a chain with 112, 114, or 116 links depends on the length of your chainstay or frame, the type of frame you have – full sus or hardtail – and the number of teeth on your chain rings. The easiest thing to do is to count the number of links on your old chain. If you have already gotten rid of your old chain, or if it was too long, then you have several ways of finding out the right chain length for you.
You can find out the optimal chain length using this formula:
Chain Length (CL) = 0.157 x a + 1/2 T1 + 1/2 T2 + 2
a = length of chainstay in mm (middle of the bottom bracket axle to the middle of the rear wheel axle)
T1 = number of teeth on the largest chain ring (front)
T2 = number of teeth on the largest cog (rear cassette)
The result should always be rounded up to an even number. For example, 113 should be rounded up to 114 links and 115 to 116.
Particularly long chains with 116 links can also be used as synchronizing chains for tandem bikes. Tandem bikes usually feature two chains put together so that the power from the captain (or driver) and stoker can be transferred simultaneously.
There are also practical ways of determining chain length over and above the mathematical formula.
Here’s some more information on the method currently used by SRAM.
The new chain is placed over the largest cog and chain ring according to the direction of movement, leaving out the rear derailleur. Now place the left end over the right end, making sure they are slightly taut. You now have to cut the right end of your bike chain after it has overlapped the third rivet on the left end. You should then have two inner links at the ends.
Jak czyścić i smarować łańcuch rowerowy?
Jeśli zaczniesz słyszeć głośne chrupanie i piszczenie dochodzące z układu napędowego, oznacza to, że łańcuch nie jest wystarczająco dobrze nasmarowany i pracuje na sucho. Nieuchronnie spowoduje to szybkie zużycie pierścieni łańcucha, kasety, a także samego łańcucha. Nie powinieneś tracić czasu – posmaruj swój łańcuch rowerowy olejem, specjalnym woskiem lub suchym smarem. Wielu rowerzystów ma swoje własne pomysły, jeśli chodzi o właściwy smar. W dalszej części omówimy bardziej szczegółowo zalety i wady.
Większość dostępnych łańcuchów rowerowych jest smarowana olejem fabrycznie. Z tego powodu chcielibyśmy przedstawić procedurę oliwienia łańcucha rowerowego. Olej można nakładać bezpośrednio na łańcuch, bez konieczności wstępnej obróbki. Olej do łańcuchów rowerowych ma tę zaletę, że jest powszechnie dostępny w każdym miejscu i można mieszać oleje różnych producentów.
Zanim nałożysz na najważniejszy łańcuch przenoszący energię z rowerzysty na koło czysty smar, wyczyść najpierw cały napęd łańcuchowy.
Do pozbycia się nadmiaru smaru możesz użyć cienkiego śrubokręta. Następnie można zacząć przecierać kasetę, łańcuch i tryby za pomocą szmatki nasączonej cienkim środkiem czyszczącym na bazie oleju. Umieść szmatkę wokół łańcucha rowerowego i zacznij nawijać ją do tyłu. W zależności od stopnia zabrudzenia, konieczne może być kilkukrotne powtórzenie tego procesu, aż łańcuch będzie naprawdę lśniący.
Cały proces można ułatwić, a nawet utrzymać palce w czystości, używając specjalnego przyrządu do czyszczenia łańcucha. Wystarczy otworzyć urządzenie i zamontować je na łańcuchu. Po napełnieniu łańcucha środkiem czyszczącym, który powleka znajdujące się wewnątrz szczotki, urządzenie wykona swoją magiczną pracę i sprawi, że ogniwa znów będą lśnić czystością.
Teraz nadszedł czas, aby naoliwić łańcuch. Aby zrobić to dobrze, zacznij od nałożenia oleju w miejscu, w którym płyty zachodzą na siebie, a także na rolki.
W trosce o środowisko naturalne zalecamy stosowanie wyłącznie takiej ilości oleju, jaka jest niezbędna!
Po wystarczającym naoliwieniu części łańcucha, którą widzisz przed sobą, naciśnij pedał, aby obrócić łańcuch i naoliwić pozostałe ogniwa.
Aby olej miał wystarczająco czasu na związanie się z łańcuchem, należy odczekać, aż zacznie działać, pozostawiając go najlepiej na całą noc. Przed przystąpieniem do jazdy na rowerze weź czystą szmatkę, załóż ją na łańcuch i przeciągnij łańcuch jeszcze raz.
Wymiana łańcucha rowerowego bez zaczepu
Bez względu na to, jak dobrze dbasz o swój układ napędowy, w pewnym momencie ulegnie on zużyciu, a łańcuch rozciągnie się. Można to łatwo sprawdzić za pomocą narzędzia do pomiaru łańcucha, a jeśli naprawdę znasz się na rzeczy, za pomocą suwmiarki z noniuszem. Inne wyraźne oznaki tego, że twój układ napędowy wymaga wymiany, to m.in. ciągłe przeskakiwanie łańcucha i znaczne pogorszenie jakości zmiany przełożeń.
Aby otworzyć łańcuch rowerowy i zamontować nowy, będziesz potrzebować przynajmniej narzędzia do nitowania łańcucha, szczypiec kombinowanych, a w stosownych przypadkach także szczypiec do ogniw głównych. Po wymianie zestawu zębatek, który zwykle również uległ zużyciu, a być może także starych pierścieni łańcucha, należy wymienić łańcuch. Obejmuje to montaż, skrócenie i zamknięcie nowego łańcucha.
Tutaj dowiesz się, jak dobrać optymalną długość łańcucha: „Właściwa długość – ile ogniw potrzebuję?”.
Po przycięciu łańcucha do odpowiedniej długości, przeprowadź lewy koniec łańcucha przez tylną przerzutkę – nad górnym kołem pasowym, wokół dolnego koła pasowego od tyłu – przed zamknięciem, na przykład za pomocą ogniwa głównego zamontowanego w kierunku ruchu. Aby zakończyć, należy kręcić pedałem, aż ogniwo znajdzie się nad tylnym trójkątem, przytrzymać tylne koło w miejscu i nacisnąć pedał. Usłyszysz wyraźne kliknięcie, które zasygnalizuje, że Twój układ napędowy jest teraz gotowy na wiele kolejnych kilometrów jazdy na rowerze.