Ponad 800 marek
800 000 aktywnych klientów
30-dniowa gwarancja zwrotu pieniędzy

Rowery MTB Fully – Wszystko, co musisz wiedzieć o w pełni amortyzowanych maszynach terenowych

Amortyzacja z przodu i z tyłu – jeśli chcesz mieć nieograniczoną zabawę w terenie na rowerze górskim, potrzebujesz roweru Fully. Bo dzięki widelcowi amortyzowanemu i dobrze tłumionemu skokowi, ten rodzaj roweru świetnie radzi sobie nawet z najcięższymi uderzeniami na trasach. Niezależnie od tego, czy interesujesz się rowerem Fully do turystyki, rowerem trailowym czy Enduro Fully – na tej stronie wyjaśniamy wszystko, co musisz wiedzieć o rowerach MTB Fully. Ponadto dajemy Ci pomocne wskazówki dotyczące zakupu roweru górskiego Fully. Czytaj więcej

Segreguj według Popularności

Czym jest rower MTB z pełnym zawieszeniem?

Wyboisty szlak na alpejskim crossie, stromy zjazd na downhillu – rower górski z pełnym zawieszeniem, znany również jako MTB Fully, to pierwszy wybór dla wszystkich wymagających sportowców, którzy chcą jeździć na swoim rowerze MTB bez ograniczeń i mieć jak najwięcej frajdy. Jak sama nazwa wskazuje, MTB Fully to rower górski z pełnym zawieszeniem. Fully to skrót oznaczający „pełne zawieszenie”.

Rower z pełnym zawieszeniem ma kompletne podwozie z amortyzowanym widelcem z przodu i zawieszeniem z tyłu. Właśnie to odróżnia go od hardtaila, który ma tylko amortyzowany widelec z przodu, natomiast tylne koło jest nieresorowane. Pełne opony MTB zostały stworzone po to, by zapewnić stały kontakt obu kół z podłożem w trudnym terenie. Ponieważ kontakt z podłożem oznacza kontrolę, bezpieczeństwo i dobrą przyczepność na rowerze. Są to warunki niezbędne do jazdy w szczególnie wymagającym terenie.

Kiedy potrzebujesz roweru górskiego z pełnym zawieszeniem?

Rower z pełnym zawieszeniem łączy w sobie dwie rzeczy, które zapewniają maksymalną przyjemność z jazdy na rowerze górskim: Dzięki swojej konfiguracji jest doskonale przygotowany do jazdy w terenie. A dzięki zawieszeniu obu kół możesz jeździć w pełni w każdym terenie bez ograniczeń i przeżywać epickie wycieczki. Jednak nie wszystkie rowery z pełnym zawieszeniem są takie same. Obecnie dostępna jest szeroka gama różnych typów w pełni rowerów Fully, od umiarkowanych rowerów turystycznych po enduro MTB. Jednak największą różnorodność modeli można znaleźć w segmencie rowerów trailowych i all-mountain.

Ogólnie rzecz biorąc, jeśli lubisz jeździć na rowerze MTB w wymagającym terenie i nie chcesz, by ograniczały Cię mniej wybaczające zawieszenie hardtaila, potrzebujesz roweru górskiego z pełnym zawieszeniem. Kosztem pełnego zawieszenia jest wyższa waga i wyższe koszty roweru niż na przykład porównywalnego hardtaila. Można z grubsza powiedzieć, że rower MTB Fully kosztuje od 500 do 800 EUR więcej niż porównywalnie wyposażony hardtail. Jeśli chodzi o wagę, różnica między rowerem MTB Fully a rowerem górskim typu hardtail wynosi co najmniej 500, a najprawdopodobniej 800 gramów.

Łatwo jest podjąć decyzję, czy kupić rower MTB Fully czy hardtail, jeśli wiesz, gdzie chcesz jeździć na swoim rowerze górskim. Cenisz sobie wygodę i uwielbiasz szlaki, zjazdy i wielkie przygody na rowerze górskim? W takim przypadku lepiej postawić na MTB Fully. Jeśli preferujesz płynne singletracki, szerokie leśne i żwirowe ścieżki, lepszym wyborem będzie lżejszy hardtail.

Typologia – jakie rowery MTB z pełnym zawieszeniem są dostępne?

Podobnie jak w przypadku każdego roweru, istnieją różne typy i modele rowerów górskich z pełnym zawieszeniem. Aby ułatwić podjęcie decyzji o zakupie, poniżej przedstawiamy najważniejsze typy. Po pierwsze: w BIKE24 znajdziesz duży wybór wszystkich wariantów modeli – zarówno w pełni turystycznych, jak i enduro.

MTB Touring Fully – wejście w świat rowerów górskich Fully

Jak już wspomniano, istnieją różne kategorie rowerów górskich z pełnym zawieszeniem. Powszechnie używany jest rower MTB Touring Fully. Ma od 120 do 140 milimetrów skoku, zrównoważoną geometrię, dzięki czemu siedzi się wygodnie, i zapewnia bezpieczne prowadzenie dzięki płynnemu, niezawodnemu sterowaniu. Rower turystyczny MTB z pełnym zawieszeniem jest zatem również podstawowym modelem w świecie pozostałych rowerów z pełnym zawieszeniem. Idealnie nadaje się na wycieczki – zarówno relaksujące pod koniec dnia, jak i naprawdę długie, nawet w górach. Najważniejsze jest to, że na rowerze skupiasz się na wysokim poziomie komfortu i wszechstronnym niezawodnym charakterze swojego dwukołowca.

Granice między rowerami typu SUV i rowerami turystycznymi MTB Fully, które są obecnie tak popularne w sektorze rowerów elektrycznych, zacierają się: istnieją również wersje niektórych pełnych rowerów turystycznych z bagażnikami, błotnikami i światłami – modele te są wyraźnie skierowane do fanów wycieczek i rowerzystów turystycznych, którzy chcą również robić wycieczki w bardziej wymagającym terenie. Istnieją jednak również rowery turystyczne MTB z pełnym zawieszeniem o dość dużym skoku (140 milimetrów) i nieco bardziej sportowej geometrii, które wypełniają lukę aż do następnej kategorii: rower MTB all-mountain z pełnym zawieszeniem.

Down-country z pełnym zawieszeniem – dla bardzo sportowych zastosowań

Blisko spokrewniony z rowerem typu Touring Fully jest rower typu Down-Country Fully. Różnica polega na tym, że jest znacznie bardziej wyścigowy. Rowery te, znane również jako Cross-Country Fully, są zatem wyjątkowo lekkie i cechują się bardzo wysoką jakością. Cel: płynna jazda pod górę z jednoczesną kontrolą na trudnych zjazdach. Typowy skok widelca roweru Down-country wynosi 120 milimetrów.

MTB All-mountain – teraz robi się sportowo!

MTB All-Mountain-Fully jest bardziej sportowy niż MTB Touring-Fully. Dzięki skokowi od 140 do 160 milimetrów oferuje nieco większy potencjał na technicznych szlakach i szybkich zjazdach. Jeszcze ważniejsza od nieco większego skoku jest jednak geometria: MTB All-Mountain-Fully ma nieco bardziej sportowy design. Przednia rama jest dłuższa, co oznacza, że rower all-mountain jest pełniejszy i płynniejszy na szlaku. Można jednak również pokonywać wymagające zjazdy znacznie szybciej i z większą przyjemnością. Siedzisz również bardziej sportowo, z nieco większym wysunięciem i większym naciskiem na przednie koło.

W połączeniu z mniejszymi kątami główki ramy i krótszymi podporami łańcucha, im szybszy i mocniejszy jesteś w terenie, tym lepszy jest rower MTB all-mountain. Szczególną cechą niektórych rowerów all-mountain Fully (dotyczy to zarówno modeli z silnikiem, jak i bez niego) jest to, że są one czasami wyposażone w mieszane opony: 29-calowe koło z przodu i 27,5-calowe koło z tyłu. To połączenie ma na celu zapewnienie bezpiecznego pokonywania przeszkód przez przednie koło oraz zwinnego prowadzenia tylnego koła. Jednak obecnie nie ma wyraźnego trendu w zakresie kół do rowerów MTB all-mountain. W zależności od producenta i koncepcji, niektóre są na kołach 29-calowych, podczas gdy inne na kołach 27,5-calowych.

Pełne wyposażenie roweru trailowego – dla maksymalnej zabawy na szlaku

Rower trailowy wygląda bardzo podobnie do roweru all-mountain. Różnica polega na jeszcze bardziej sportowej geometrii z jeszcze mniejszymi kątami. Dlatego też rowery trailowe mają zwykle 140 milimetrów skoku, podczas gdy rowery górskie all-mountain mają tendencję do 160 milimetrów.

Enduro Fully – specjalista od gorących zjazdów w dół

Jeśli priorytetem jest dla Ciebie maksymalna frajda ze zjazdów, to rower MTB enduro jest właśnie dla Ciebie. Zjazdy w alpejskim terenie, dzień w parku rowerowym – te rowery są zaprojektowane do jazdy w trudnych warunkach dzięki wytrzymałym częściom i grubym, przyczepnym i bardzo odpornym na przebicia oponom. Rowery enduro z pełnym zawieszeniem oferują od 160 do 180 milimetrów skoku. Podobnie jak w rowerach trailowych, geometria została zaprojektowana z myślą o płynnej jeździe w dół przy dużych prędkościach z płaskimi kątami i długim rozstawem osi. Podobnie jak w przypadku rowerów MTB all-mountain z pełnym zawieszeniem, nie ma wyraźnego trendu, jeśli chodzi o koła: w zależności od producenta, rowery te są dostępne z kołami 27,5 cala, 29 cali lub mieszanką kół 29 cali z przodu i 27,5 cala z tyłu.

Podsumowanie kategorii MTB Fully

Najlepszym sposobem na wybranie odpowiedniego roweru MTB w pełni dostosowanego do obszaru użytkowania jest użycie filtra o tej samej nazwie lub skoku.

  • Cross-Country: do szybkich wycieczek i wyścigów, 100 mm skoku
  • Downcountry-Fully: do sportowych wycieczek po szlakach, 120 mm skoku
  • All-Mountain-Fully: sportowa, długa geometria, skok 140-160 mm
  • Trail/Touring-Fully: długa, komfortowa geometria, skok 120-140 mm
  • Enduro: sportowa, długa geometria, skok 160-180 mm
  • Downhill-Fully: długa geometria, ze specjalną cechą płaskiego kąta podsiodłowego, skok 200+ mm

Przewodnik zakupu roweru górskiego z pełnym zawieszeniem – oto rzeczy, na które należy zwrócić uwagę

MTB Fully – materiał ramy

Bez względu na kategorię, przy każdym rowerze MTB pojawia się pytanie o materiał ramy. Potrzebujesz ramy aluminiowej czy ramy z włókna węglowego? Ramy wykonane z aluminium są tańsze, ponieważ materiał ten jest łatwiejszy w obróbce. Ramy aluminiowe są jednak nieco cięższe od ram z włókna węglowego. Pod względem stabilności, trwałości i czułości nie ma większych różnic między aluminium a włóknem węglowym.

MTB Fully – podwozie

Właśnie dlatego, że rowery MTB oferują tak duży potencjał do zabawy w terenie, należy upewnić się, że widelec amortyzowany i amortyzator są tak wysokiej jakości, jak to tylko możliwe. W rowerach MTB z pełnym zawieszeniem zawsze należy montować zawieszenie pneumatyczne; widelce i amortyzatory ze stalowymi sprężynami są obecnie używane tylko w bardzo przystępnych cenowo rowerach, agresywnych maszynach enduro lub ekstremalnych rowerach freeride lub downhill. Amortyzator przedni i damper powinny posiadać możliwość blokady (lockout). Jeszcze lepsza jest amortyzacja platformy z trzema trybami tłumienia: otwartym dla pełnej wydajności zjazdowej, jednostopniowym dla najlepszej wydajności na szybkich singletrackach oraz trybem sztywnym, a nawet blokadą na długie podjazdy. Jeśli często planujesz długie podjazdy, przydatny może być również widelec z obniżanym zawieszeniem, który pozwala na bardziej zrelaksowaną pozycję na rowerze w górach.

MTB Fully – koła

Podstawowymi cechami pełnych kół MTB są większa liczba szprych i szersze obręcze. Niższa waga kół jako obracającej się masy wpływa również na przyspieszenie rowerów górskich i ich lekkość. Niemniej jednak priorytetem zawsze powinna być stabilność. Jak opisano powyżej, obecnie nie ma wyraźnych trendów, jeśli chodzi o średnicę kół. Koła z obręczami 27,5 cala zapewniają nieco bardziej zwinny, zabawny charakter. Z drugiej strony koła z 29-calowymi obręczami płynniej pokonują przeszkody, a tym samym zapewniają korzyści przy dużych prędkościach w trudnym terenie. Aby wykorzystać obie średnice kół, niektóre rowery MTB Fully są również dostępne z tak zwaną konfiguracją mullet: 29 cali z przodu i 27,5 cala z tyłu.

MTB Fully – opony

Podobnie jak w przypadku kół, obowiązują następujące zasady: Ponieważ w rowerze MTB nie liczy się każdy gram, opony powinny mieć co najmniej 2,2 cala szerokości, a w rowerach all-mountain MTB i enduro MTB – nawet 2,6 cala. Wyraźny wzór bieżnika zawsze gwarantuje dobrą przyczepność i trakcję – jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę pełną moc, jaką MTB Fully przenosi na podłoże. Oczywistością w przypadku opon MTB Fully powinien być również wysoki poziom ochrony przed przebiciem, ponieważ na rowerach tych można z łatwością poruszać się z dużą prędkością w trudnym terenie.

Jeśli chodzi o rodzaj opon, coraz więcej rowerzystów górskich decyduje się na opony bezdętkowe. Powodem tego jest lepsza ochrona w przypadku przebicia, co oznacza, że nawet przecięcie opony nie wykluczy Cię z jazdy po szlaku. W przypadku dyscyplin grawitacyjnych zalecamy również wkładki do opon ze względu na większe obciążenia. Oczywiście znajdziesz je w ofercie BIKE24.

MTB Fully – hamulce

Mocny układ hamulcowy jest niezbędny w każdym rowerze MTB. Dzieje się tak, ponieważ rowery te poruszają się z dużymi prędkościami dzięki potężnym układom napędowym i mocnemu zawieszeniu. Tarcze hamulcowe powinny mieć średnicę co najmniej 180 mm, a najlepiej 203 mm, aby dobrze radziły sobie z długimi zjazdami. Im większa tarcza hamulcowa, tym lepiej wytrzymuje ciepło. A układ hamulcowy z czterema tłoczkami jest mocniejszy i w połączeniu z dużymi tarczami hamulcowymi bardziej stabilny, zapewniając niezmiennie wysoką wydajność nawet podczas długich i wymagających zjazdów bez przegrzewania się.

MTB Fully – na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Jeśli jeździsz w terenie, konieczne jest zastosowanie opuszczanej sztycy podsiodłowej. Sztyca teleskopowa gwarantuje niezbędną przestrzeń na nogi, a tym samym nieograniczone prowadzenie na szlakach i zjazdach. Bez względu na to, czy chodzi o opuszczaną sztycę podsiodłową, czy amortyzowany widelec i amortyzator – zdalne sterowanie z kierownicy nie jest luksusem, ale warunkiem koniecznym, aby zawsze korzystać z tych funkcji.

Rower górski z pełnym zawieszeniem – podsumowanie

  • Rowery MTB z pełnym zawieszeniem to rowery górskie z podwójnym zawieszeniem – przednim i tylnym
  • Dzięki swojej konfiguracji rowery górskie z pełnym zawieszeniem są doskonale przygotowane do jazdy w terenie
  • Rowery MTB z pełnym zawieszeniem są dostępne z różnymi konfiguracjami zawieszenia – w zależności od przeznaczenia.
  • Kupując rower MTB z pełnym zawieszeniem, upewnij się, że ma on wysokiej jakości zawieszenie, aby możliwe było pełne wykorzystanie potencjału roweru w terenie i podczas dłuższych przejażdżek.
  • Zwróć uwagę na mocny układ hamulcowy z dużymi tarczami hamulcowymi, stabilne koła i opony o dobrej przyczepności, aby rower MTB Fully mógł poradzić sobie z dużymi prędkościami.
  • To, czy rama jest wykonana z aluminium czy z włókna węglowego, jest mniej ważne w przypadku rowerów MTB Fully. Pod względem funkcjonalnym nie ma prawie żadnej różnicy między tymi dwoma materiałami; włókno węglowe ma jedynie przewagę pod względem wagi.