- Home
- Kolarstwo
- Części rowerowe
- Dętki rowerowe
Dla wszystkich, którzy stoją na dętce – Odpowiednie dętki do rowerów, opon i nie tylko!
Dętka rowerowa tworzy poduszkę powietrzną zamkniętą zaworem, która elastycznie reaguje na nierówności podłoża. Z pewnością już o tym wiedziałeś, ale jak jest z następującymi pytaniami quizowymi? Jak stara jest zasada dętki i opony i z czego były wykonane pierwsze? Ile razy rozciąga się dętka rowerowa podczas pompowania? Ile ważą obecnie najlżejsze dętki rowerowe? Zaciekawiło Cię? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi i więcej fascynujących faktów na temat najnowszych osiągnięć w temacie dętek rowerowych, jesteś we właściwym miejscu! Czytaj więcej
W tym artykule znajdziesz następujące punkty (kliknij link, aby przejść bezpośrednio do danej sekcji):
- Wynalezienie dętki rowerowej
- Budowa i działanie dętki rowerowej
- Do jakich dyscyplin przeznaczona jest dętka?
- Dętka 26" czy 28" – który rozmiar pasuje do mojej opony?
- Dętka rowerowa wykonana z butylu, lateksu czy plastiku?
- Materiały dętek w szczegółach
- Ochrona przed przebiciem, waga i cena – podsumowanie
- Rodzaje i długości zaworów
- Odpowiednie akcesoria do dętek
Wynalezienie dętki rowerowej
Jest bardzo prawdopodobne, że w pewnym momencie jeździłeś po bruku przez dłuższy czas. Po tym czujesz się całkowicie wstrząśnięty. Tak właśnie musieli czuć się rowerzyści niemal przez cały czas, aż do końca XIX wieku.
Rowery, których używali w tamtych czasach, ze stalowymi ramami, ważyły często ponad 20 kg, a niewiele ulic było wyasfaltowanych. W tym momencie opony były nadal wykonane z litej gumy, która była bardzo ciężka – na próżno szukali lekkiej dętki i komfortu jazdy.
Zgodnie z anegdotą, szkocki wynalazca i wizjoner Robert William Thomson również doświadczył tego problemu z pojazdami z tamtej epoki, dlatego w 1845 roku rzekomo zaczął eksperymentować z wypełnionymi powietrzem wnętrznościami zwierząt i skórzaną oponą na kołach swojego powozu. Jednak prawdziwy przełom w dziedzinie dętek rowerowych nastąpił dobre 40 lat później. W 1888 roku John Boyd Dunlop zgłosił patent na pneumatyczną oponę rowerową wraz z dętką wyposażoną w zawór Dunlopa (znany również jako zawór rowerowy), który jest nadal w powszechnym użyciu.
Struktura i funkcja dętki rowerowej
Dętka rowerowa to hermetyczna, cienkościenna dętka pierścieniowa z zaworem po wewnętrznej stronie, wykonana z tworzywa sztucznego lub gumy. Materiał rury o grubości od 1,5 do zaledwie 0,45 mm jest łączony za pomocą procesu wulkanizacji lub nowoczesnych technologii klejenia. Wewnątrz butylowych dętek zwykle znajduje się talk, który zapobiega sklejaniu się gumy i utrudnia nadmuchiwanie.
Ta bardzo lekka i wyjątkowo delikatna konstrukcja tworzy system z oponą i obręczą lub kołem, chroniąc je ze wszystkich stron i amortyzując rowerzystę przed uderzeniami i nierównościami podłoża. Jednocześnie masa obrotowa została znacznie zmniejszona w porównaniu z oponami z pełnej gumy. Dętka może być umieszczona wewnątrz półotwartej opony klinczerowej lub wszyta w oponę szytkową. Obecnie w tej drugiej sytuacji zwykle stosuje się wyjątkowo lekką dętkę lateksową.
Zakładając, że rower był przechowywany przez jakiś czas w okresie zimowym, jest wysoce prawdopodobne, że do tej pory prawie przebiłeś oponę. Sięgasz więc po pompkę rowerową. Ale co tak naprawdę dzieje się w środku? Podczas pompowania rurki, gdy jest ona założona, wewnątrz elastycznego materiału wytwarza się ciśnienie. Dętka rowerowa rozszerza się czasami nawet 4-krotnie w stosunku do swojej pierwotnej powierzchni, aż do uzyskania równego ciśnienia wewnątrz opony i podstawy obręczy. Jeśli pompujesz dalej, powietrze wewnątrz jest sprężane jeszcze bardziej i wzrasta ciśnienie – do 11 barów.
Ogólna zasada ciśnienia powietrza to: Nacisk musi być wystarczający, aby powierzchnia styku była tak mała, jak to konieczne dla pożądanej przyczepności, tak aby nic się nie przebiło.
W przeciwnym razie istnieje ryzyko uszkodzenia dętki, opony i obręczy, a nawet przebicia opony. W razie wątpliwości dobrym punktem wyjścia jest ciśnienie podane na oponie.
Im szersza obręcz, tym większa objętość powietrza w oponie lub dętce, a zatem minimalne ciśnienie może być odpowiednio niższe. Jednak w zależności od grubości ścianki i temperatury, kilka cząsteczek powietrza będzie z czasem dyfundować przez rurkę. Od czasu do czasu trzeba więc ją podkręcić.
Dla jakich dyscyplin przeznaczona jest dętka?
Do jakich dyscyplin przeznaczona jest dętka?
Zasadniczo dętka nadaje się do wszystkich rowerów, na przykład szosowych, MTB, miejskich lub dziecięcych. Oto przegląd zalet i wad dętki rowerowej, który pomoże Ci zrozumieć, do jakich zastosowań jest ona najbardziej odpowiednia.
Zalety | Wady |
dętki można kupić przez całą dobę niemal wszędzie, we wszystkich rozmiarach – w automatach z dętkami w niektórych regionach | tarcie (zginanie) między dętką a płaszczem powoduje utratę wydajności |
łatwa do zamontowania przez każdego, możliwość naprawy lub wymiany | większa masa obrotowa |
może być używana ze wszystkimi oponami klinczerowymi i kompatybilnymi obręczami | niski zakres ciśnienia jest bardziej podatny na przebicia i uszkodzenia spowodowane uderzeniami |
można ją łatwo zastąpić systemem bezdętkowym w przypadku przebicia opony | |
wysoka stabilność ciśnienia i niskie starzenie się materiału | |
niski koszt |
Na tej podstawie dętka sprawdza się najlepiej w rowerach, których celem nie jest wyciśnięcie każdej kropli wydajności lub przyczepności, ale wdrożenie prostego w utrzymaniu, trwałego systemu. Obejmuje to na przykład rowery codziennego użytku, takie jak rowery miejskie i trekkingowe, a także rowery dziecięce.
W przypadku tych rowerów standardowe modele o normalnej grubości ścianek wynoszącej około 1 mm oferują odpowiedni balans pomiędzy trwałością, ochroną przed uderzeniami i umiarkowaną wagą. Jednak w klasycznym rowerze szosowym dętki wciąż pozostają pierwszym wyborem do treningów i wycieczek, ponieważ zalety systemów bezdętkowych i opon szytkowych rzadko przewyższają wyższe koszty i skomplikowaną obsługę w tym sporcie amatorskim.
Na poziomie wyczynowym i profesjonalnym sytuacja wygląda nieco inaczej – większość osób decyduje się tutaj na opony szytkowe. Oferują one niższą masę obrotową przy minimalnym oporze toczenia. Rowery szosowe są często wyposażone w dętki rowerowe. Jednak systemy bezdętkowe są popularnym wyborem do modernizacji.
Rowerzyści górscy zawsze chcą tych specjalnych dodatków technicznych – nie ma w tym nic dziwnego. W brygadzie szerokich opon barometr trendów zdecydowanie odszedł od dętek na rzecz opon bezdętkowych. Jednak jeśli nie jesteś ekspertem od technologii rowerowej lub chcesz zaoszczędzić trochę pieniędzy, gumowe poduszki powietrzne wciąż są tutaj dobrym wyborem. To samo dotyczy początkujących kolarzy górskich. Twój nowy rower MTB będzie działał równie dobrze na dętkach. Nie spiesz się z dętką w oponie, aby sprawdzić swoje granice. Po zużyciu opon zawsze można je wymienić. Wraz z upływem czasu, gdy zaczniesz używać systemu bezdętkowego, nadal powinieneś zawsze nosić dętkę MTB w koszulce lub plecaku. To często ostatni ratunek na końcu szlaku.
A co, jeśli dostroiłeś swój rower do niskiej wagi, ale nadal chcesz prostego prowadzenia dętki, do którego jesteś przyzwyczajony? Właściwym wyborem są lekkie dętki wykonane z cieńszego butylu lub nawet plastiku. Za niewielką różnicę w cenie, a czasem w trwałości, można zmniejszyć masę obrotową o około 100 gramów stosując najnowsze produkty wykonane z cieńszego butylu lub superlekkiego tworzywa termoplastycznego – nie do przecenienia!
Z kolejnych akapitów dowiesz się, jak sprawdzić, jakiego rozmiaru dętki potrzebujesz oraz jakie typy i specyfikacje dętek są dostępne.
Dętka 26" czy 28" – który rozmiar pasuje do mojej opony?
Przykład z zupełnie normalnego dnia w sklepie rowerowym. Klient: „Potrzebuję dętkę rowerową 28”, sprzedawca: „Do jakiej szerokości opony i roweru potrzebuje Pan dętkę? Nasza oferta obejmuje ponad 30 opcji rozmiarów w zakresie 28", z różnymi typami zaworów i w różnych wagach”.
Bez względu na to, czy kupujesz kolejną dętkę online, czy w sklepie, abyś nie był zdezorientowany wyborem, powiemy Ci, jak znaleźć odpowiedni rozmiar dętki dla swojego roweru.
Podstawowa zasada: rozmiar dętek zależy od rozmiaru i szerokości opony.
Jeśli kupiłeś rower gotowy do jazdy od sprzedawcy i musisz wymienić dętkę po raz pierwszy, zazwyczaj możesz dokonać zakupu na podstawie oznaczenia wytłoczonego lub wydrukowanego na dętce.
Możesz znaleźć jedno z trzech możliwych oznaczeń: wymiar w calach, specyfikację ETRTO i/lub francuskie oznaczenie rozmiaru. W naszym artykule na temat opon rowerowych można dowiedzieć się, co oznaczają poszczególne oznaczenia w odniesieniu do rozmiaru opon i kół, a także co oznacza na przykład 26" w innych systemach rozmiarów: Systemy rozmiarów opon klinczerowych.
Na dętce MTB można znaleźć następujące informacje: 27,5" (rozmiar w calach), 54/75-584 (ETRTO), 650B (rozmiar francuski). Jeśli jednak jeździsz na dętce roweru szosowego, może to wyglądać następująco: 28", 18/25-622/530, 700C.
Jedyną naprawdę niezawodną specyfikacją rozmiaru jest ETRTO. Pierwsza część odnosi się do szerokości w mm. W przykładzie MTB jest to od 54 do 75 mm. Drugie oznaczenie – 584 w przykładzie – odnosi się do wewnętrznej średnicy opony mierzonej w gnieździe obręczy. Zakres od-do jest standardem, ponieważ rura jest elastyczna i może rozciągać się do wielokrotności swojego pierwotnego rozmiaru niczym balon. A co jeśli w ogóle nie masz przebitej opony, ale chcesz być gotowy na wszelki wypadek? Nie martw się – nie musisz jeszcze usuwać rurki. Dętkę można również kupić na podstawie specyfikacji ciśnienia w oponach ETRTO. Co zrobić, jeśli nie można znaleźć specyfikacji ETRTO, a opona lub dętka ma po prostu tajemniczą etykietę 28x1 1/2 x 1/8"? To żaden problem.
Tutaj możemy w prosty sposób wyjaśnić, jaki byłby odpowiednik w systemie ETRTO: Opony rowerowe – systemy rozmiarów opon klinczerowych.
Wiesz już, jaką dętkę rowerową powinieneś kupić, ale nadal martwisz się, że wybierzesz niewłaściwy typ? Nie bój się poprosić naszego zespołu serwisowego BIKE24 o fachową poradę.
Poza rozmiarem dętki rowerowej, trzeba także wybierać między różnymi materiałami i grubościami. Tutaj dowiesz się, jakie są najważniejsze kwestie.
Dętka rowerowa z butylu, lateksu czy plastiku?
What if you had a flat tire and want to make your bike roadworthy again with new tubes, or reduce the rotating mass at the key point? But when you go to buy an inner tube you are faced with an absolute deluge of tube variants and descriptions, such as Extralight, Downhill and Supersonic. In this section we give you an overview of materials and specifications. Furthermore we’ve provided a comparison showing puncture protection, weight and price ranges and general availability.
Materiały dętek w szczegółach
Dętki rowerowe wykonane są z gumy butylowej, lateksu lub tworzywa sztucznego.
Spośród nich butyl jest najczęściej używanym, najbardziej uznanym i najtańszym materiałem. Kauczuk syntetyczny zaczął zastępować kauczuk naturalny wytwarzany z kauczuku ponad 70 lat temu. Rury wykonane z butylu są bardzo stabilne pod ciśnieniem przy normalnej grubości ścianki i nie są wrażliwe na ciepło. W zależności od zastosowania grubość ścianek można zoptymalizować pod kątem niższej wagi lub większej trwałości. Przykładowo, standardowa wytrzymała rura freeride/downhill ma grubość ścianki 1,2 mm i waży około 300 g. Z kolei dętka Schwalbe Extralight lub Continental Supersonic to bardziej konstrukcja minimalizująca wagę, która wynosi mniej niż 70 g dla roweru szosowego i około 130 g dla MTB. Niestety, wraz ze zmniejszaniem się grubości ścianki powstaje coraz większy konflikt celów w zakresie ochrony przed przebiciem, stabilności ciśnienia i elastyczności, a także wagi.
W praktyce oznacza to: Cienkościenne dętki rowerowe wykonane z gumy butylowej wymagają częstszego pompowania. Jednocześnie lekkie dętki są zazwyczaj bardziej elastyczne, co oznacza mniejsze straty energii podczas zginania i niższe opory toczenia. Prawie wszyscy znani producenci dętek produkują głównie dętki butylowe, które są kompatybilne z absolutnie wszystkimi typami rowerów i rozmiarami kół, a także z dziecięcymi rowerkami biegowymi i samochodami biegowymi. Oprócz standardowej konstrukcji butylowej, można również uzyskać specjalne warianty z dodatkową ochroną przed przebiciem za pomocą uszczelniacza naprawczego i/lub specjalnej dodatkowej wkładki.
Kiedy w świecie rowerowym mówi się o dętkach lateksowych, w rzeczywistości oznacza to dętki wykonane z naturalnego soku drzewa kauczukowego. Wszystkie dętki do rowerów były wykonane z tego materiału przed II wojną światową. Ponieważ proces ekstrakcji był skomplikowany, a import był kosztowny, opracowano kauczuk butylowy.
Lateks ma jednak pewną zaletę: Ma mniejszą gęstość niż butyl przy tej samej grubości ścianki, co sprawia, że dętki lateksowe są lżejsze. Ponadto kauczuk naturalny ma bardziej elastyczne właściwości, co sprawia, że dętki lateksowe są bardziej odporne na przebicia i uszkodzenia spowodowane uderzeniami (lepsza ochrona przed przebiciem): Lateks zapewnia również niski opór toczenia przy prawidłowym nacisku.
Jednak powierzchnia lateksu staje się lepka w zależności od temperatury. Są one pokryte talkiem, aby zapobiec przywieraniu do opony. Należy go regularnie odnawiać podczas przeglądów roweru, np. na wiosnę.
Tam, gdzie jest światło, pojawia się również cień. Główną wadą rurek lateksowych jest ich wysoka przepuszczalność powietrza lub innymi słowy stała utrata ciśnienia. Trzeba je pompować przed każdą trasą i każdym wyścigiem. Należy pamiętać, że kauczuk naturalny jest bardziej wrażliwy na smary i oleje podczas przechowywania i transportu rurek lateksowych.
Niestety, dętki lateksowe są coraz rzadziej dostępne, ponieważ są wypierane z rynku przez opony bezdętkowe i pojawiające się na rynku dętki z tworzywa. Te dętki rowerowe są w większości nadal dostępne tylko dla rowerów szosowych, przełajowych i gravelowych.
Trzecią opcję stanowią tworzywa termoplastyczne, stanowiące najbardziej nowoczesny i innowacyjny materiał na dętki. Rurki składają się w 100% z TPU lub TPE – łącznie z zaworem, dzięki czemu w pełni nadają się do recyklingu i są bardzo ekologiczne. Ale to był dopiero pierwszy zestaw zalet związanych z dętkami z tworzywa.
Nowy, cienkościenny materiał sprawia, że są one niezwykle lekkie, a jednocześnie bardzo elastyczne i odporne na rozdarcia w każdej temperaturze. Zwiększa to ochronę przed zwykłymi przebiciami i przebiciem typu „snake-bite”, a także minimalizuje opór toczenia. Stabilność ciśnieniowa rur z tworzyw sztucznych jest również przyzwoita i porównywalna do opcji butylowych o normalnej grubości ścianki.
Nawiasem mówiąc, im grubsza jest zwykła dętka, tym większa jest jej objętość upakowania. Dętki z tworzywa są inne – mają podobne właściwości, ale zajmują zdecydowanie najmniej miejsca po spakowaniu.
We wczesnych etapach badań nad alternatywnymi materiałami wciąż występowały problemy związane z łączeniem końców dętki i montażem zaworu.
W przypadku dzisiejszych produktów końce są zazwyczaj bezszwowo zgrzewane, a do montażu zaworu stosuje się połączenie technologii zgrzewania i klejenia. Do uznanych producentów należą Tubolito, Revoloop, a Schwalbe – firma znana od dziesięcioleci z najlepszych opon i dętek – jest nowicjuszem na rynku dętek z tworzywa.
Dętki termoplastyczne są idealne do niemal wszystkich zastosowań, takich jak rower szosowy, MTB, plus-bike, gravel road bike, trekking, rower codzienny i miejski. Jeśli podczas jazdy dojdzie do przebicia opony, wystarczy przykleić specjalną łatkę, założyć oponę, napompować ją i ruszyć w drogę. Wybór zaworu do dętek z tworzywa jest kwestią gustu. Do tej pory jedynymi dostępnymi zaworami były zawory Presta o długości 40 lub 60 mm. W razie potrzeby można je jednak rozszerzyć w przypadku obręczy o wysokim profilu i kół tarczowych.
Podsumowanie dotyczące ochrony przed przebiciem, wagi i ceny
Niezależnie od tego, czy jesteś kolarzem szosowym, górskim czy trekkingowym, każda dyscyplina ma nieco inne kryteria wyboru dętki. Kolarze szosowi chcą zminimalizować wagę, rowerzyści górscy potrzebują ochrony przed uderzeniami, nawet w zakresie niskiego ciśnienia, a miłośnicy trekkingu potrzebują ogólnie dobrej ochrony przed przebiciem przy niskich kosztach dętki.
Zebraliśmy cztery prawdopodobnie najważniejsze argumenty zakupowe – ochrona przed przebiciem, waga, cena i dostępność – dla wszystkich rozmiarów kół.
Butylowe | Lateksowe | Termoplastyczne | |
Dostępność dla wszystkich rozmiarów i szerokości opon | tak |
nie ogólnie dostępne obecnie tylko dla kół 28" do około 40 mm szerokości opony (szosa, cyklokros, rower szutrowy) kilka modeli dla 26/29" MTB |
nie ale rosnący wybór dla 16 do 29" dla rowerów plus i cargo niedostępne dla bardzo małych rozmiarów kół (12-14") i fatbike'ów |
ochrona przed zwykłym przebiciem / przebiciem typu „snake-bite” | im grubsza ścianka, tym lepsza ochrona przed zwykłym przebiciem lub przebiciem typu „snake-bite” | dzięki wysokiemu poziomowi elastyczności, ochrona przed zwykłym przebiciem lub przebiciem typu „snake-bite” jest lepsza nawet przy umiarkowanej grubości ścianki (jeśli dętka jest pokryta talkiem) | dzięki wysokiemu poziomowi elastyczności i odporności na rozdarcie, ochrona przed zwykłym przebiciem lub przebiciem typu „snake-bite” jest bardzo dobra w każdych warunkach |
Zakres wagowy* |
rowery szosowe / przełajowe / gravelowe (28")): ok. 45-155 g każda rowery dziecięce / BMX (16-24"): ok. 60-176 g każda MTB / rowery trekkingowe (26-29"): ok. 65-439 g każda (ciężkie modele do rowerów zjazdowych i plusowych) fatbike (26"): ok. 505 g każda warianty specjalne (wszystkie rozmiary i warianty) z dodatkową ochroną przed przebiciem: 176-400 g każdy |
rowery szosowe / przełajowe / gravel (28"): ok. 50-85 g każdy MTB 26x1.70/3.00" i 29x1.70./3.00": ok. 135 i 145 g każdy (szerokie opony) |
rowery szosowe / przełajowe / gravel (28"): ok. 25-61 g każdy rowery dziecięce / BMX (16-24"): ok. 34-95 g każdy rowery MTB / trekkingowe (26-29": ok. 135 i 145 g każdy (szerokie opony) 25-61 g na sztukę rowery dziecięce / BMX (16-24"): ok. 34-95 g za sztukę rowery MTB / trekkingowe (26-29"): ok. 42-116 g na sztukę (ciężkie modele dla rowerów plus) |
Przedział cenowy* |
rowery szosowe / przełajowe / gravel (28"): ok. 4-11 EUR za sztukę rowery MTB / trekkingowe / dziecięce (12-29"): ok. 4-15 EUR za sztukę (dętki do fatbike'ów 26" kosztują nieco więcej) |
rowery szosowe / przełajowe / gravelowe (28"): ok. 9-19 EUR za sztukę |
rowery szosowe / przełajowe / gravel (28"): ok. 22-30 EUR za sztukę rowery MTB / trekkingowe / dziecięce (16-29"): ok. 16-30 EUR za sztukę |
*na podstawie arkuszy danych producentów i cen z BIKE24
Wnioski: Standardowe dętki butylowe zapewniają najlepszą kompatybilność ze wszystkimi rozmiarami kół w niskiej cenie, jednak nie są szczególnie lekkie przy standardowej ochronie przed przebiciami. Droższa dętka lateksowa, mimo wszystkich swoich zalet, ale niestety także wad, zajmuje bardziej specjalistyczną niszę. Dzięki zastosowaniu innowacyjnych materiałów, tworzywo jest przyszłością dętek. Oferuje niesamowitą ochronę przed przebiciem przy wyjątkowo niskiej wadze. Jeśli zakres rozmiarów w przystępnym przedziale cenowym będzie się nadal rozszerzał, branża rowerowa znajdzie godnego następcę dętki butylowej.
Typy i długości zaworów
Trzy najpopularniejsze typy zaworów to:
zawór rowerowy Dunlop, zawór Schradera/samochodowy i zawór Presta lub francuski (znany również z ang. jako Sclaverand lub zawór do rowerów szosowych).
Wszystkie typy zaworów są pokryte zatyczką, zwykle wykonaną z tworzywa sztucznego, aby chronić je przed brudem i kurzem. Zawory są często mocowane do obręczy za pomocą nakrętki zabezpieczającej, aby zapobiec ześlizgiwaniu się lub obracaniu.
Zawór Dunlop został nazwany na cześć wynalazcy systemu opon dętkowych i nadal jest najczęściej stosowanym zaworem w rowerach miejskich i dziecięcych.
Jest to zarówno zaleta, jak i wada: Rdzeń zaworu jest mocowany tylko jedną nakrętką zabezpieczającą i można go zdemontować bez użycia narzędzi. Jest to praktyczne rozwiązanie do spuszczania powietrza i wymiany zaworu, ale nie jest przyjemne, jeśli złodzieje i inne niepożądane osoby dostaną je w swoje ręce. Dętki z zaworami Dunlop można napompować za pomocą dowolnej zwykłej pompki rowerowej, lecz czasami trzeba zastosować dość duże ciśnienie, aby otworzyć zawór. Długość zaworu może wynosić 32 lub 40 mm, w zależności od tego, co najlepiej pasuje do wysokości obręczy.
Co zrobić, jeśli z obręczy wystaje tylko trzonek zaworu z małym trzpieniem w środku? Prawdopodobnie dzieje się tak dlatego, że rower ma zawory samochodowe, które są zamocowane na stałe. Aby je napompować, pompka musi być kompatybilna z zaworami samochodowymi, ponieważ w głowicy pompki znajduje się odpowiednik, który popycha trzpień zaworu w dół i ułatwia dopływ powietrza. Zawory samochodowe są stosowane w rowerach miejskich, trekkingowych i górskich, a ich długość wynosi 40 mm.
Wreszcie, mamy typ zaworu stosowany najczęściej w nowoczesnych rowerach sportowych i w Europie: Presta (znany również jako zawór francuski, Sclaverand lub zawór do rowerów szosowych). Zawory Presta zostały pierwotnie opracowane do wysokociśnieniowych zastosowań w rowerach szosowych, lecz obecnie są również używane w wysokiej klasy rowerach MTB, trekkingowych i elektrycznych. W przypadku zaworu typu francuskiego tylko jego część jest wkręcana w wąski wałek zaworu. Z góry wystaje sworzeń z małą nakrętką. Aby ją napompować, należy obrócić nakrętkę w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Często dobrym pomysłem jest lekkie popchnięcie go podczas wypuszczania powietrza, aby zwolnić zawór w celu późniejszego pompowania. Zawory Presta są popularne, ponieważ można je później zakręcić, aby zapobiec utracie ciśnienia. Dętki z tymi zaworami są dostępne w długościach 40, 60 i 80 mm – innymi słowy, pasują do każdej wysokości obręczy.
Odpowiednie akcesoria do dętek
Każdy prędzej czy później złapie gumę lub doświadczy jakiejś innej awarii na rowerze. Ale z odpowiednimi akcesoriami do dętek to wcale nie jest problem!
Jeśli regularnie jeździsz na rowerze, powinieneś mieć przy sobie standardowy zestaw naprawczy na przebicia: przenośną pompkę, łyżkę do opon oraz zestaw łatek kompatybilny z materiałem Twojej dętki. Takie zestawy zawierają łatki naprawcze w różnych rozmiarach, narzędzie do zmatowienia powierzchni, kawałek lateksu do wentyli Dunlopa oraz roztwór wulkanizacyjny pełniący rolę kleju. Alternatywą są zestawy z samoprzylepnymi łatkami. Oprócz tego zestawu mogą być potrzebne narzędzia do demontażu koła.
Za dużo zachodu, by załatać przebicie? Zawsze istnieje możliwość tymczasowego uszczelnienia dziury za pomocą sprayu lub pianki.
Wskazówka 💡: Trzymaj w swoim zestawie parę gumowych rękawic, aby utrzymać w czystości uchwyty kierownicy i odzież na wypadek konieczności naprawy przebicia.
Co zrobić, jeśli wydałeś pieniądze na zestaw wysokiej klasy kół do roweru szosowego, a teraz zawory są za krótkie?
Mamy dla ciebie dobrą wiadomość. Aby z nich korzystać, wystarczy dodać parę przedłużaczy zaworów. Opaska na obręcz to akcesorium, które jest wspólne dla dętki i opony klinczerowej. O wymianie należy pomyśleć zwłaszcza wtedy, jeśli stale dochodzi do uszkodzeń spowodowanych przebiciami typu „snake-bite” lub dziur po wewnętrznej stronie dętki. Ponieważ zawory czasami się psują, w BIKE24 można również znaleźć ogromny wybór odpowiednich części zamiennych, takich jak rdzenie zaworów, osłony przeciwpyłowe i inne.