Ponad 800 marek
800 000 aktywnych klientów
30-dniowa gwarancja zwrotu pieniędzy
Filtr

Błotniki MTB – Do czystych przygód na szlaku

W kolarstwie górskim szybko robi się brudno. Szlaki w lesie często czekają z błotnistymi miejscami, a najpóźniej w deszczowe dni staje się jasne: Twój rower potrzebuje błotników. Ale który błotnik MTB chroni najlepiej? I jaka osłona przeciwbłotna w ogóle pasuje do roweru górskiego? Na tej stronie wyjaśniamy, jakie rodzaje błotników do rowerów górskich są dostępne. Ponadto dowiesz się tutaj, na co zwrócić uwagę przy zakupie błotnika MTB. Czytaj więcej

Segreguj według Popularności

Jakie są rodzaje błotników MTB?

Jeśli chodzi o błotniki, wiele osób najpierw myśli o klasycznych akcesoriach rowerowych , które osłaniają całą górną połowę średnicy opony, zapewniając maksymalną ochronę. I oczywiście te błotniki są również dostępne dla rowerów MTB. Są one zazwyczaj wykonane z blachy stalowej, aluminium lub tworzywa sztucznego i w rzeczywistości oferują najlepszą ochronę przed brudem i rozpryskami. Podczas gdy tradycyjne błotniki rowerowe są najlepszym rozwiązaniem w klasycznych rowerach, posiadają one kilka wad w rowerach górskich i elektrycznych rowerach górskich: ponieważ znajdują się blisko opon, błoto szybko pod nimi grzęźnie, a w najgorszym przypadku opony mogą się zablokować, w większości przypadków te tradycyjne błotniki nie pasują do tylnej części rowerów z pełnym zawieszeniem. Innym problemem jest to, że klasyczne błotniki mają rozpórki i oczka, które są przymocowane do ramy lub widelca. Ponieważ większość rowerów górskich nie ma niezbędnych gwintów. Dlatego takie „pełnoformatowe” błotniki do rowerów górskich są rozwiązaniem tylko dla całorocznych rowerzystów lub rowerzystów turystycznych, którzy preferują jazdę po leśnych i szutrowych ścieżkach.

W przypadku rowerów górskich i elektrycznych rowerów górskich, które są używane w terenie lub na szlakach, z tego powodu dominują krótkie błotniki wykonane z tworzywa sztucznego. Można je elastycznie mocować, zwykle za pomocą opasek kablowych na rzepy. Na przednim kole dość łatwo jest zamocować plastikowy przedni błotnik MTB: zwykle jest on przymocowany do korony widelca. W ten sposób odległość od opony jest zawsze wystarczająca, a następnie przymocowanie jej do kłonic widelca nie jest skomplikowane. Z tylnym kołem jest trudniej: Tylko w rowerach MTB typu hardtail tylny błotnik można łatwo przymocować do dwóch wsporników siodełka i rury podsiodłowej, w przypadku rowerów z pełnym zawieszeniem zależy to od tylnego końca, czy i jeśli w ogóle, który błotnik pasuje. Właśnie dlatego tylne błotniki MTB mocowane do sztycy lub siodełka są praktyczne, ponieważ współpracują z każdym tylnym napędem.

Zasadniczo błotniki do rowerów górskich są montowane w nieco większej odległości od opon, aby brud nie mógł tam utknąć i zablokować opon. Z takim błotnikiem MTB jesteś dość elastyczny, można go stosunkowo łatwo zamontować i zdjąć. Wada: im mniejszy i bardziej oddalony od opon, tym mniej skutecznie chroni. Oznacza to, że dobranie odpowiedniego błotnika w optymalnej pozycji bezpośrednio do tylnej części roweru może być nie lada wyzwaniem.

Zakup najlepszych błotników MTB – na co zwrócić uwagę?

Najważniejszym kryterium w przypadku błotników MTB jest ich dopasowanie. Wspólnym, najważniejszym pomiarem jest tutaj szerokość – musi ona odpowiadać szerokości opon zamontowanych na rowerze. Błotnik zaprojektowany specjalnie do roweru górskiego jest zazwyczaj dość szeroki, a jeśli jest wykonany z raczej miękkiego plastiku, ogólnie powinien pasować. Na BIKE24 znajdziesz informacje na temat wymiarów i przydatności modeli w opisach poszczególnych produktów dla błotników do rowerów górskich.

Drugim kryterium decydującym o tym, czy błotnik pasuje, jest sposób jego zamocowania. Nieskomplikowane są zazwyczaj rozwiązania wykorzystujące rzepy lub opaski kablowe. Należy jednak zwrócić uwagę, aby otwory w błotniku, przez które przewleka się opaskę zaciskową lub zapięcie na rzep, były umieszczone w taki sposób, aby pasowały do widelca lub odpowiedniego punktu z tyłu (tj. wspornika łańcucha, rury podsiodłowej, sztycy lub siodełka). W przypadku błotników wtykanych, które znajdują się za siodełkiem i zaciska się je z łatwością na wspornikach siodełka, należy upewnić się, że końcówka zaciskowa pasuje do rozpórek siodełka w rowerze.

Upewnij się również, że między błotnikiem a oponą jest wystarczająca odległość, nawet gdy widelec lub tył są całkowicie ściśnięte. Na widelcu nie jest to tak skomplikowane, jeśli błotnik jest przymocowany do korony widelca. Jeśli błotnik jest zamontowany zbyt nisko z tyłu, często dochodzi do kontaktu z oponami – aby to sprawdzić, zamontuj błotnik i spuść powietrze z zawieszenia, tył jest wtedy całkowicie odchylony i możesz sprawdzić, czy odległość jest wystarczająca.

Czasami problemem jest długość błotnika. Zasadniczo obowiązują następujące reguły: Im dłuższy błotnik, tym lepiej chroni. Należy jednak pamiętać, że jeśli błotniki są zbyt długie, przedni błotnik może ocierać się o dolną rurę ramy, a tylny błotnik może przeszkadzać podczas wsiadania i zsiadania, jeśli stoi daleko.

Błotniki do rowerów MTB: Jak pasują do roweru

  • Szerokość: Błotnik musi być wystarczająco szeroki, aby całkowicie osłonić opony na całej szerokości. Powinien on jednak być na tyle szeroki, aby było wystarczająco dużo miejsca między kłonicami widelca lub między rozpórkami siodełka.
  • Mocowanie: za pomocą opasek kablowych lub rzepów jest nieskomplikowane, lecz punkty mocowania muszą pasować do punktów mocowania na widelcu, a przede wszystkim na tylnej części.
  • Ruch opon i zawieszenia: W przypadku błotników do rowerów górskich ważne jest, aby zapewniały one wystarczającą swobodę ruchu opon – nawet przy całkowicie ściśniętym widelcu lub tylnych końcach.
  • Długość: im dłuższy błotnik, tym lepiej chroni. Jeśli jednak jest zbyt długi, może ocierać się o ramę.

Błotniki MTB – co jeszcze muszę wziąć pod uwagę?

Podczas montażu nowych błotników do rowerów górskich należy upewnić się, że na lakierze widelca lub ramy nie ma śladów otarć. Najlepszym sposobem ochrony jest przyklejenie przezroczystej, gumowanej folii ochronnej w miejscu, w którym opaska kablowa lub rzepy stykają się z lakierem. W przypadku przedniego błotnika należy upewnić się, że tylny koniec nie ociera się o dolną rurę ramy – z czasem powoduje to również nieestetyczne otarcia.

Błotniki MTB – podsumowanie

  • Z reguły błotniki do rowerów górskich są wykonane z tworzywa sztucznego i są mocowane za pomocą opasek kablowych lub rzepów.
  • Błotniki MTB o klasycznym kształcie, które całkowicie osłaniają oponę, powinny być zwykle mocowane za pomocą śrub, lecz nie jest to możliwe w przypadku większości rowerów górskich.
  • Przedni błotnik jest zwykle montowany na koronie widelca, jest to proste rozwiązanie.
  • Trudne lub niemal niemożliwe jest przymocowanie tylnego błotnika do tylnej części roweru. Tutaj najbardziej bezstresowym rozwiązaniem są błotniki mocowane do sztycy lub siodełka.
  • W rowerze górskim błotnik musi być zamontowany z wystarczającym prześwitem na oponę – im większa odległość od opony, tym mniejsza ochrona. Optymalna pozycja jest zatem najlepszym kompromisem między potrzebną odległością od opony, ale nie za dużą.