Bagażnik rowerowy na tył – Wygodne podróżowanie z rowerem i samochodem

Tęsknisz za przygodą i chcesz znów ruszyć w trasę? To idealny moment, by spakować rower i przeżyć coś wyjątkowego! Czy planujesz górską wyprawę, czy odwiedzasz przyjaciół – czasem najlepszym rozwiązaniem jest zabranie roweru samochodem. Problem w tym, że przewóz rowerów wcale nie należy do najłatwiejszych zadań, szczególnie gdy nie mieszczą się w bagażniku. Właśnie dlatego warto zainwestować w bagażnik rowerowy – na dach lub tył samochodu. To praktyczne rozwiązanie, które otwiera przed Tobą nowe możliwości! Czytaj więcej

Popularność

Czym jest bagażnik rowerowy na tył samochodu?

Bagażnik rowerowy na klapę to proste i elastyczne rozwiązanie, które pozwala wygodnie zabrać ze sobą rower lub rower elektryczny – niezależnie od rodzaju pojazdu. Taki bagażnik montuje się na klapie bagażnika w zaledwie kilka minut i bez większego wysiłku. Solidne uchwyty oraz często zintegrowane zabezpieczenia antykradzieżowe zapewniają bezpieczny transport rowerów. W zależności od modelu, na bagażniku na tył można przewozić od dwóch do czterech rowerów. Dodatkowy atut: Gdy nie jest używany, bagażnik rowerowy na tył można wyjątkowo szybko zdemontować i złożyć, dzięki czemu zajmuje mało miejsca podczas przechowywania w garażu – to przewaga nad wieloma innymi typami uchwytów na rowery.

Samochód na kempingu z bagażnikiem rowerowym na tył Thule i namiotem dachowym

Zalety bagażników rowerowych na klapę w skrócie

  • Bagażnik na rowery na klapę można zamocować do większości samochodów bez większego problemu.
  • Bagażnik rowerowy na tył zapewnia bezpieczny i niezawodny transport nawet kilku rowerów jednocześnie.
  • Nie ma potrzeby demontowania rowerów. Wnętrze samochodu pozostaje wolne i czyste.
  • Załadunek rowerów na bagażnik montowany z tyłu jest prostszy niż w przypadku bagażnika dachowego.
  • Bagażniki rowerowe na tył samochodu mają mniejszy wpływ na prowadzenie pojazdu i zużycie paliwa niż uchwyty montowane na dachu, ponieważ są bardziej aerodynamiczne.

Bagażnik rowerowy na klapę vs. bagażnik rowerowy na hak holowniczy – Porównanie rozwiązań

Bagażniki rowerowe na tył samochodu dzielą się na dwa główne typy – w zależności od sposobu montażu: Bagażnik montowany na hak holowniczy oraz bagażnik na klapę samochodu. Czym się różnią i który wariant będzie odpowiedni dla Ciebie?

Bagażnik na rowery na hak – Wygoda dzięki nisko położonemu montażowi

Bagażnik rowerowy na hak montuje się bezpośrednio na kuli haka holowniczego za pomocą zacisku, który zazwyczaj dodatkowo zabezpiecza się zamkiem. Dzięki temu jest on stabilnie połączony z ramą pojazdu i – w zależności od modelu – pozwala na przewóz od dwóch do nawet czterech rowerów. Niska wysokość montażu sprawia, że załadunek i zabezpieczanie rowerów jest wyjątkowo wygodne. W połączeniu z opcjonalną rampą najazdową, to rozwiązanie staje się szczególnie praktyczne podczas przewozu ciężkich rowerów elektrycznych.

Samochód w garażu z bagażnikiem rowerowym na tył marki Thule

Bagażnik rowerowy na hak – Najważniejsze zalety

  • Dzięki niskiemu położeniu platformy bagażnik na hak umożliwia łatwy załadunek nawet cięższych rowerów, w tym rowerów elektrycznych.
  • Istnieje możliwość użycia rampy najazdowej, co dodatkowo ułatwia umieszczenie roweru na bagażniku.
  • Bagażnik na hak wyposażony jest w dodatkowy uchwyt na tablicę rejestracyjną oraz w światła i kierunkowskazy – podobnie jak przyczepa – ponieważ zasłania tylne oświetlenie oraz tablicę pojazdu.

Bagażnik na rowery na klapę – Dostęp do bagażnika bez problemu

Dla samochodów bez haka holowniczego idealnym rozwiązaniem będzie bagażnik rowerowy na tylną klapę. Tego typu bagażnik montuje się bezpośrednio na tylnej klapie lub drzwiach bagażnika, gdzie mocowany jest za pomocą uchwytów i śrub. W zależności od modelu i dopuszczalnego obciążenia, bagażnik rowerowy na klapę może pomieścić od dwóch do czterech rowerów.
Dostępne są również modele przeznaczone do przewozu cięższych rowerów elektrycznych – tzw. bagażniki na rowery elektryczne na klapę samochodu – zazwyczaj mieszczące dwa rowery. Ważne jednak, by nie przekroczyć maksymalnego dopuszczalnego obciążenia bagażnika. Co istotne, klapę bagażnika można otworzyć także przy zamontowanym bagażniku, jednak zwykle tylko wtedy, gdy nie są na nim przewożone rowery – i wymaga to nieco siły.

Samochód z bagażnikiem rowerowym na klapę marki Thule

Bagażnik na klapę samochodu – Najważniejsze informacje w skrócie

  • Bagażniki rowerowe na klapę są zazwyczaj tańsze niż modele montowane na hak holowniczy.
  • Wiele modeli można odchylić wraz z zamocowanymi rowerami, co pozwala na swobodny dostęp do przestrzeni bagażowej.
  • Przy przewożeniu cięższych rowerów, dostęp do bagażnika może być jednak utrudniony.
  • W porównaniu do bagażnika na hak, bagażnik na rowery na tył wymaga uniesienia rowerów na większą wysokość podczas załadunku.

Poradnik zakupowy – Na co jeszcze zwrócić uwagę wybierając bagażnik na rowery na tył

Zarówno bagażniki rowerowe na klapę, jak i te montowane na hak holowniczy zapewniają bezpieczny i wygodny transport rowerów. Niezależnie jednak od tego, na który wariant się zdecydujesz, warto wziąć pod uwagę kilka dodatkowych aspektów:

  • Rowery: Przy wyborze bagażnika rowerowego na tył kluczowe znaczenie ma zarówno liczba rowerów, które chcesz transportować, jak i ich parametry. Dla bezpiecznego mocowania liczy się nie tylko liczba szyn montażowych, lecz także szerokość opon i rozstaw kół rowerów. Jeśli planujesz przewozić masywne rowery górskie zamiast lekkich szosówek czy trekkingowych, upewnij się, że wybrany bagażnik na rowery na klapę spełnia wymagania techniczne i dopasowany jest do gabarytów Twoich jednośladów. W przypadku szerszych opon i długiego rozstawu osi wybierz model o odpowiednio przystosowanej konstrukcji.
  • Model samochodu: W przypadku niektórych popularnych modeli i typów pojazdów – jak na przykład vany marki VW – warto rozważyć bagażnik rowerowy na tył zaprojektowany specjalnie z myślą o danym pojeździe.
    Dla wielu innych samochodów masz pełną swobodę wyboru rodzaju bagażnika rowerowego na klapę lub hak – pod warunkiem, że Twój pojazd jest wyposażony w odpowiednią instalację, czyli np. zaczep do przyczepy.
  • Maksymalne obciążenie: Jeśli planujesz przewozić cięższe rowery – zwłaszcza rowery elektryczne – koniecznie zwróć uwagę na maksymalną nośność bagażnika rowerowego na tył. W przypadku załadunku kilku e-bike’ów lub masywnych rowerów górskich starsze modele bagażników mogą szybko osiągnąć granice swoich możliwości.
  • Warto wiedzieć: Większość modeli bagażników rowerowych na tył jest standardowo wyposażona w możliwość zamknięcia na klucz – mimo to dodatkowa blokada może zwiększyć bezpieczeństwo. Niektóre modele mają też praktyczne kółka transportowe, które ułatwiają przemieszczanie zdemontowanego bagażnika.

Bagażnik na rowery na klapę – Podsumowanie

  • Bagażniki rowerowe na tył to jedno z wygodnych rozwiązań umożliwiających przewóz rowerów samochodem.
  • W przeciwieństwie do bagażnika rowerowego na dach, bagażnik rowerowy na tył mocowany jest do klapy bagażnika lub haka holowniczego i umożliwia przewożenie rowerów z tyłu pojazdu.
  • Podczas zakupu najważniejsze znaczenie ma rodzaj roweru lub rowerów, które chcesz przewozić, model samochodu, maksymalne obciążenie bagażnika rowerowego na tył oraz poziom jego bezpieczeństwa.
  • Gdy już znajdziesz odpowiedni bagażnik rowerowy na klapę dopasowany do Twojego samochodu i roweru, nic nie stoi na przeszkodzie, by ruszyć w drogę. Na co więc czekasz? Załaduj rowery i wyrusz w kolejną rowerową przygodę!
Minibus na kempingu z bagażnikiem rowerowym na klapę marki Thule