- Home
- Kolarstwo
- Części rowerowe
- Ramy rowerowe
- Ramy MTB
Rama MTB jako baza dla Twojego roweru na zamówienie
Szukasz czegoś bardziej indywidualnego niż gotowy rower z półki? Zbuduj swój wymarzony rower na bazie wymarzonej ramy! Pomożemy Ci w poszukiwaniu idealnej ramy i pokażemy, na co zwrócić uwagę, aby na końcu wszystko pasowało. Czytaj więcej
Metal czy włókno węglowe – wybór odpowiedniego materiału
Przy wyborze ramy do roweru górskiego często pierwszym pytaniem, jakie się nasuwa, jest to, który materiał jest najlepszy. O względy rowerzystów rywalizują włókna węglowe i stopy metali. Twój wybór polega na znalezieniu kompromisu, który najlepiej odpowiada Twoim indywidualnym potrzebom. Przyjrzyjmy się zaletom i wadom poszczególnych materiałów!
Zaawansowana technologia i wydajność: Ramy MTB z włókna węglowego
Wysokiej jakości ramy rowerów górskich z włókna węglowego są lekkie i sztywne, lecz sporo kosztują. Wysokiej klasy osiągi są kluczowe, a wielu rowerzystów ceni sobie również nowoczesny wygląd.
Rowery all-round: Aluminiowe ramy do rowerów górskich
Ramy MTB wykonane ze stopu aluminium również potrafią być lekkie i sztywne, lecz nie są w stanie konkurować z najlepszymi ramami z włókna węglowego. Dla wielu rowerzystów oszczędność ostatnich kilku gramów może jednak nie być tak istotna, a aluminiowe ramy są zwykle bardziej przystępne cenowo.
Ponadczasowy klasyk: Stalowa rama MTB
Biorąc pod uwagę nowoczesne rowery górskie, stal jest materiałem ramy o najdłuższej historii, a mimo to wciąż pozostaje w użytku. Oprócz ponadczasowej estetyki, stalowe rowery górskie wyróżniają się dużą trwałością przy odpowiedniej pielęgnacji. Odpowiedni zestaw rur zapewnia żwawą i komfortową jazdę na stalowej ramie. Są one jednak cięższe. Nawet najlżejsze stalowe ramy MTB nie mogą konkurować z aluminium, karbonem czy tytanem.
Elegancki i trwały: tytan
Tytanowe ramy rowerów górskich mają w sobie to coś. Ponieważ tytan jest dość odporny na korozję, nie trzeba malować ramy, co oszczędza wagę i zapewnia wyraziste, klasyczne wykończenie. Estetyka, trwałość i jakość jazdy są porównywalne do ram stalowych, jednak tytan jest znacznie lżejszy. Ponieważ tytanowe ramy są trudniejsze w budowie, a sam metal jest droższy jako surowiec, zwykle są one drogie.
Jaki poziom amortyzacji jest Ci potrzebny?
Przód i tył: Rama roweru górskiego z pełnym zawieszeniem
Rowery górskie z pełnym zawieszeniem zapewniają większy komfort i kontrolę na szlakach. Odpowiednia ilość skoku zależy od rodzaju jazdy. Ramy rowerów zjazdowych mają zwykle około 200 mm skoku, podczas gdy ramy XC mogą mieć zaledwie 100 mm. Więcej na ten temat znajdziesz poniżej. Większość ram MTB z pełnym zawieszeniem zawiera tylny amortyzator, a w takim przypadku nie musisz martwić się o odpowiednią długość. Skok zawieszenia jest zwykle z góry określony, jednak niektóre ramy rowerów górskich umożliwiają pewien stopień regulacji. Należy zwrócić uwagę na zalecany skok widelca, odpowiednio do wysokości osi do korony.
Hardtail lub sztywna rama MTB
Ramy rowerów górskich hardtail nie są wyposażone w zawieszenie tylnego koła. Jazda na rowerze typu hardtail po szlakach jest bardziej bezpośrednim doświadczeniem i jest mniej skomplikowana jeśli chodzi o konfigurację i serwis. Wybierając ramę MTB typu hardtail, nadal istotne jest, aby wziąć pod uwagę zalecenia producenta dotyczące skoku widelca, na którym chcesz jeździć.
Są mniej powszechne niż w przeszłości, lecz nadal dostępne są rowery górskie bez amortyzacji – rowery sztywne. Na łatwiejszych szlakach mogą być prostszym wyborem, ponieważ wymagają mniej konserwacji, dzięki czemu są bardziej popularne wśród miłośników bikepackingu. Wiele ram do rowerów górskich typu hardtail oferuje wybór konfiguracji z widelcem amortyzowanym lub widelcem sztywnym, przy czym w niektórych przypadkach ten drugi jest nawet dostarczany w zestawie. Sprawdź listę produktów objętych dostawą.
Geometria i styl jazdy
Oprócz zawieszenia, kluczowym czynnikiem określającym, do jakiego rodzaju jazdy najlepiej nadaje się rama MTB, jest geometria. W miarę jak skok zawieszenia rośnie, począwszy od rowerów XC, przez rowery trailowe, enduro, aż po rowery do downhillu, geometria roweru staje się coraz dłuższa i bardziej agresywna, z bardziej stromymi kątami główki ramy. Dobrym punktem wyjścia jest zwykle przeznaczenie lub styl jazdy producenta, jeśli nie chcesz samodzielnie analizować liczb.
Ramy rowerów Dirt Jump stanowią pewien wyjątek, ponieważ są to niemal wyłącznie małe hardtaile i używają krótkich widelców.
Rozmiar koła
Kolejnym ważnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę przy wyborze ramy roweru górskiego, jest rozmiar koła. 29 cali, 27,5 (650B) lub nawet 26 cali – wszystkie rozmiary mają pewne zalety i wady. Gdy już zdecydujesz, będziesz musiał się tego trzymać, chyba że wybrana rama ma jakiś rodzaj flip chipa lub modułowych haków, które umożliwiają dopasowanie różnych rozmiarów kół.
Upewnij się również, że uwzględniasz prześwit opon
określony przez producenta, aby Twoje preferowane opony pasowały do ramy. Jeśli potrzebujesz naprawdę szerokich opon, rozważ ramę roweru typu bike plus lub nawet fat bike, który obsługuje opony o szerokości do 5 cali.
Standardy i kompatybilność
Podczas montażu niestandardowego roweru kluczowa jest kompatybilność wszystkich części. Rama roweru górskiego współpracuje z wieloma częściami, które należy wziąć pod uwagę. Jest to ważne, jeśli chcesz użyć istniejących komponentów lub wybrać nowe. Wymieniliśmy kilka ważnych punktów:
- haki tylnego koła (rozstaw i typ osi)
- suport – BSA (gwintowany), Pressfit czy coś egzotycznego? Zwróć również uwagę na następujące kwestie: szerokość
- steru rowerowego – zewnętrzna (EC), półzintegrowana (ZS), zintegrowana (IS) w średnicy złączki
- zalecany skok widelca i pomiar osi do korony
- średnica sztycy i średnica zacisku sztycy (zauważ, że wiele ram ma zacisk sztycy w zestawie lub używa zintegrowanego mechanizmu zaciskowego)
- jaki typ zacisku hamulcowego jest potrzebny – postmount, flatmount, IS czy tradycyjne hamulce na obręcz (wsporniki cantilever)
- czy rama obsługuje przednią przerzutkę?
- prześwit dla blatu – mogą występować ograniczenia pomiędzy blatem a tylnym trójkątem
- uchwyt na bidon
- wewnętrzne lub zewnętrzne wyjście na kabel
- opcje montażu błotników i bagażnika rowerowego
Kup teraz nową ramę MTB w BIKE24!
W sklepie internetowym BIKE24 znajdziesz szeroką gamę ram rowerów górskich do najróżniejszych zastosowań. Przed złożeniem zamówienia upewnij się, że znasz właściwy rozmiar ramy dla siebie.
Jeśli nie chcesz samodzielnie budować swojego niestandardowego roweru, pomogą Ci nasi doświadczeni mechanicy. Skontaktuj się z nami, aby otrzymać ofertę.